آب تنی در آغوش مرگ

به گزارش بلاگ پو، بهناز عبداللهی - قزوین ـ خبرنگار:مدت هاست کانال های آب کشاورزی به عنوان شریان های حیات دشت قزوین جان مردم این استان را می گیرد. چه بسیار افرادی که با دیدن تصویر راکد و زلال آب در کانال های آب کشاورزی تن به آب می دهند و گروه های امداد و نجات بعد از ساعت ها جست وجو پیکر بی جانشان را در پایین دست شهر از آب می گیرند.

آب تنی در آغوش مرگ

این داستان تکراری تابستان های داغ دشت قزوین است. هر سال به طور میانگین 25 نفر با نزدیکی به جهتهای بالادست رودخانه و کانال های آب کشاورزی به دلایلی چون شنا و آب تنی، شست وشوی دست و صورت یا حتی سلفی دریافت جان خود را از دست می دهند. نصب تابلوهای هشداردهنده در این سال ها نتوانسته است مردم و مسافران را از نزدیکی به کانال های آب کشاورزی و هوس آب تنی بازدارد. از سوی دیگر تامین هزینه بالای فنس کشی کل دیواره های این کانال ها برای شرکت آب منطقه ای استان و جهاد کشاورزی به عنوان متولیان امکان پذیر نیست.

در استان قزوین بیش از 2700 متر بستر رودخانه ای و 1200 کیلومتر کانال های اصلی و فرعی آب برای انتقال آب سد طالقان به مزارع، باغ ها و زمین های کشاورزی وجود دارد که به گفته کارشناسان یکی از بزرگ ترین شبکه های منسجم آبیاری کشور محسوب می گردد. بیشترین آمار تلفات غرق شدگی در جهت رودخانه و سد زیاران و رودخانه ها و کانال های آب کشاورزی روستایی از جمله روستاهای خوزنان، فالیزان، جزمه و دارالسرو ثبت شده است به نحوی که فقط در یک سال در یک جهت کوتاه 14 تن در کانال های آب جان خود را از دست دادند.

  • فرهنگ سازی

یدالله ملکی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین، هرگونه کم کاری در این زمینه از سوی شرکت متبوعش را رد کرد و به خبرنگاران گفت: تا زمانی که فرهنگ سازی نگردد به هر میزان که هزینه گردد باز هم غرق شدن افراد در کانال های آب کشاورزی و رودخانه ها اجتناب ناپذیر است. وی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای با احساس مسئولیت خود در این زمینه ضمن شناسایی مناطق حادثه خیز و تعیین حریم 500 متری تلاش کرد از ورود افراد به کانال ها در مناطق پرخطر جلوگیری کند. از اقدامات اجرا شده در این زمینه می توان به نصب تابلو هشداردهنده، نصب گاردریل، نصب بنر و توزیع اطلاعیه در مناطق و رسانه های گروهی برای حساس کردن مردم اشاره کرد.

ملکی با اشاره به ناممکن بودن فنس کشی کل شبکه آبیاری در استان اضافه کرد: طول کانال های آب 1200 کیلومتر است که با احتساب دو طرف کانال مجموعا 2400 کیلومتر برای عموم قابل دسترس است که حتی با صرف هزینه چند صد میلیارد تومانی نیز امکان نصب گاردریل وجود ندارد. حتی اگر این کار انجام گردد، باز هم عده ای که قصد شنا دارند به راحتی قادر به شنا خواهند بود بنابراین فقط باید مردم همراهی کنند.

  • هزینه ایمن سازی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین به هزینه 30 میلیارد ریالی این شرکت در سال گذشته برای نصب گاردریل در جهتهای پرخطر اشاره کرد و گفت: برخلاف اظهار نظرات برخی مسئولان اعتبارات ایمن سازی کانال های آب در بخش های دیگر هزینه نشده است. وی با شرح مسائل ایجادشده برای کشاورزان منطقه و گروه های امدادی بعد از هر حادثه اعلام کرد: بعد از هر حادثه برای خارج کردن جسد تا چند روز باید آب کانال قطع گردد که این کار نیز برای 30 هزار کشاورز بهره بردار در طول جهت بسیار مشکل ساز است. گاهی بی توجهی افراد نه تنها جان آنها را می گیرد بلکه کشاورزان، تیم های امدادی و دستگاه های زیادی را درگیر می کند.

  • استفاده از استخر

مجتبی منتظری مدیرعامل سازمان آتش نشانی قزوین با اشاره به کاهش چشمگیر حوادث غرق شدگی در استان طی سال جاری گفت: رفتن کنار رودخانه ها یکی از فرهنگ های دیرینه مردم در آغاز فصل گرماست. از سوی دیگر تعطیلی فضاهای آموزشی نیز مزید بر علت می گردد که این حوادث تکرار گردد هرچند در سال های اخیر در حوزه فرهنگ سازی اقدامات خوبی اجرا شده است، ولی هنوز تا رسیدن به شرایط ایده آل باید تلاش بیشتری گردد.

وی با بیان این که قزوین یک شهر ساحلی نیست شرح داد: این تعداد مرگ بر اثر غرق شدن با جمعیت این استان سازگار نیست. مدیرعامل سازمان آتش نشانی قزوین از مردم خواست در صورت نیاز به تفریح های آبی از استخرهای داخل شهر استفاده کنند. منتظری با اشاره به حوادث رانندگی در کنار کانال های آب شرح داد: در برخی موارد علت حادثه استفاده از جاده های کنار کانال است. عمدتا این جاده ها خاکی هستند و در صورت بارندگی بسیار لغزنده خواهند بود به همین دلیل بسیار مشاهده شده موتور یا خودرویی به علت شیب زیاد و لغزنده بودن به داخل کانال کشیده شده است.

  • شکل فیزیکی کانال ها

مدیرعامل سازمان آتش نشانی قزوین با اشاره به مشخصات کانال های آب در استان یادآور شد: کانال های آب به شکل ذوزنقه ای است تا بتواند آب را با سرعت بالا در دشت مسطح قزوین به زمین های کشاورزی برساند. سطح آب مساحت 8 متری و کف آن 4 متری است به همین دلیل در نظر اول آب راکد و بسیار آرام دیده می گردد در حالی که سرعت آب در پایین کانال تا حد بسیار زیادی بالاست و به همین علت بسیاری از افراد در هنگام شنا کردن در کانال ها غرق می شوند.

وی اضافه کرد: سرعت آب معمولا در این کانال ها نزدیک به 8 مترمکعب بر ثانیه است که همین فشار زیاد و شکل ذوزنقه ای کانال سبب می گردد تا فرد در مدت زمان بسیار کمی جان خود را از دست بدهد. از سوی دیگر آب کانال بسیار سرد است که سبب گرفتگی عضلات و شوکه شدن ناگهانی فرد می گردد. حتی شناگران ماهر نیز به سختی می توانند در این وضعیت جان سالم به در ببرند. منتظری گفت: برای حفظ سرعت آب، سیفون ها و دریچه هایی داخل کانال وجود دارد که برخی از سیفون ها یک مرتبه جریان آب کانال را 15 متر به عمق زمین می فرستد و بعد از طی مسافتی در عمق 15 متری آب دوباره به سطح بازمی گردد که مواجهه با این سیفون ها بدون شک فرد را از پا خواهد انداخت.

  • تامین اعتبار برای ایمن سازی رودخانه زیاران

فرماندار آبیک در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام تامین اعتبار برای ایمن سازی و فنس کشی بخشی از جهتهای پرخطر گفت: در کمیته برنامه ریزی این شهرستان، برای ایمن سازی و فنس کشی بخشی از رودخانه زیاران و برخی نقاط پرخطر دیگر اعتباری پیش بینی شده است که باید شرکت آب منطقه ای آن را جذب و عملیات اجرایی آن را به سرعت آغاز کند.

شهرام احمدپور با اشاره به افزایش دبی آب به دلیل بارندگی های اخیر شرح داد: با توجه به حجم زیاد آب در رودخانه و کانال زیاران لازم است مردم به علائم و تابلوهای هشداردهنده در جهت رودخانه زیاران و شبکه آبیاری دشت قزوین در محدوده روستای زیاران توجه کنند. وی با اشاره به اقدامات فرهنگی اجرا شده توسط دهیاری ها در زمینه جلوگیری از ورود مردم و مسافران به حریم رودخانه زیاران و کانال های آب کشاورزی اعلام کرد: بی توجهی به هشدارها و علائم هشداردهنده عامل اصلی تلفات در این سال ها بوده است.

مردم و مسافران برای تفریح در مکان های امن اتراق کنند و از آب تنی در کانال ها و رودخانه به شدت بپرهیزند. فرماندار آبیک اضافه کرد: در تمام نقاط حادثه خیز و جهت راه کانال های آب کشاورزی شهرستان آبیک نیوجرسی و گاردریل نصب شده است و تابلوهای هشداردهنده هم در جهتهای مورد نیاز وجود دارد، اما تا مردم خود به هشدارها توجه نکنند اقدامات ایمنی جوابگو نخواهد بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9496

به "آب تنی در آغوش مرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب تنی در آغوش مرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید