آشنایی با فرودگاه شهید آسیایی (مسجد سلیمان)

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران آنلاین:فرودگاه مسجدسلیمان نخستین و قدیمی ترین فرودگاه ایران و خاورمیانه است.

آشنایی با فرودگاه شهید آسیایی (مسجد سلیمان)

فوران چاه نفت در خرداد ماه 1287 (1908 میلادی) در مسجد سلیمان، بعد از مدتی کوتاه نخستین پرواز یک هواپیما به خاورمیانه را در پی داشت.

هواپیما رایپر 46 از لندن کارشناسان زمین شناسی و تجهیزات و لوازم کاری آن ها، میکروسکوپ و مقداری دارو را به ایران آورد و در زمینی مسطح در مسجد سلیمان به زمین نشست که بعدها همان زمین محل ساخت اولین فرودگاه ایران شد.

این زمین در یک منطقه نفتیدر مسجد سلیمان بود و از فرودگاه برای جابه جایی مدیران و اقلام و مراسلات نفتی استفاده می شد.

فرودگاه در حدفاصل بین روستاهای امیرآباد و سبزآباد و پای تپه ای سنگی به نام کوه زورون (زائران) ساخته شده و تمامی سنگ های استفاده شده در ساخت باند پرواز این فرودگاه از این کوه استخراج شده است.

باندهای پرواز این فرودگاه به صورت سنگفرش بود که فضای خالی بین سنگ ها با ملات سیمان پر شده بود. در زمان جنگ دنیای اول برای رساندن سوخت و سایر اقلام نظامی به روسیهاستفاده می شد.

این فرودگاه از دو باند متقاطع شمالی - جنوبی و شرقی - غربی ساخته شده که با توجه به وزش بادهای فصلی امکان استفاده از این فرودگاه را در تمام فصل های سال برای هواپیماهای ملخی و کوچک امکان پذیر می نموده است.

بسیاری پروازی را که به خلبانی کوزمینسکی روسی با هواپیمای بلوبر 11 در سال 1292 خورشیدی در تهران انجام شد، نخستین پرواز یک هواپیما بر فراز آسمان ایران نامیده اند، اما واقعیت این است که پرواز هواپیماهای صنعت نفت در ایران پیش از این تاریخ اجرا شده ست.

البته نخستین فرودگاه رسمی ایران نیز فرودگاه قلعه مرغی بود که مرداد 1301 مورد بهره برداری نهاده شد، اما شهرهای نفتی ایران، از جمله مسجد سلیمان، پیش از این تاریخ صاحب فرودگاه شدند.

در سال های اولیه تاسیس فرودگاه شهید آسیایی(فرودگاه مسجد سلیمان)، تنها شرکت های هواپیمایی خارجی مانند شرکت هلندی کی ال ام هلند و شرکت انگلیسی بریتیش ایرویز به آنجا پرواز داشتند. بعدها پس از ملی شدن صنعت نفت و تشکیل وزرات نفت در ایران، دولت پیروز به خرید چند فروند هواپیما برای این وزارت خانه شد تا هواپیماهای مذکور نیز بتوانند در کنار سایر شرکت های هواپیمایی موجود، به ارائه خدمات بپردازند.

این فرودگاه تا کنون بارها مورد مرمت و بازسازی نهاده شده است. نخستین بار سال 1387 به مناسبت تولد 100 سالگی اولین فرودگاه خاورمیانه و هم زمان با یکصدمین سالگرد تاسیس صنعت نفت در ایران، مبلغی بالغ بر 5 میلیارد تومان از سوی وزارت نفت به این فرودگاه اختصاص داده شد.

یکی از ویژگی های برجسته فرودگاه مسجدسلیمان، موقعیت جغرافیایی آن است که به گفته یکی از هوانوردان با سابقه کشور در دنیا کم نظیر است. اغلب فرودگاه ها در مناطق مختلف، در بستر و هم سطح شهرها ساخته شده اند، در حالی که فرودگاه مسجد سلیمان به علت تپه ای بودن منطقه، در بالای شهر نهاده شده و از این دست فرودگاه ها در دنیا کمتر دیده می گردد.

این فرودگاه با مشخصات: ارتفاعی 5440 پا (1658 متر)، مختصات 32° 0′ 8.54″ N, 49° 16′ 13.31″ E و اعشاری 32.002372°, 49.270364° دارای باند آسفالته با طول 4656 پا (1419 متر) زمانی یکی از ارزشمندترین دستاوردهای ایران در صنعت هوایی و همچنین صنعت نفت به شمار می رفته است.

منبع:موزه ها و اسناد صنعت نفت و بعضی سایت های هوانوردی و گردشگری ایرانی

فرودگاه مسجد سلیمانفرودگاه مسجد سلیمانفرودگاه مسجد سلیمانفرودگاه مسجد سلیمانفرودگاه مسجد سلیمانفرودگاه مسجد سلیمانفرودگاه مسجد سلیمان

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9010

به "آشنایی با فرودگاه شهید آسیایی (مسجد سلیمان)" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با فرودگاه شهید آسیایی (مسجد سلیمان)" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فرودگاه شهید آسیایی (مسجد سلیمان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید