شروع مرحله جدید سامان دهی و مرمت مسجد جامع عتیق قزوین

به گزارش بلاگ پو، در مرحله جدید سامان دهی و مرمت مسجد جامع عتیق قزوین، ایوان شمالی، ایوان غربی و شبستان شمالی این بنای تاریخی توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین مرمت می گردد.

شروع مرحله جدید سامان دهی و مرمت مسجد جامع عتیق قزوین

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، امیر ارجمند معاون میراث فرهنگی استان قزوین با اعلام این خبر گفت: مسجد جامع عتیق واقع در حاشیه غربی خیابان شهدا (سپه) و مرکز بافت تاریخی شهر قزوین یکی از کهن ترین و بی نظیرترین مساجد چهار ایوانی ایران به شمار می رود که به دنبال اقدام های مرمتی انجام شده در این بنا طی سنوات گذشته و به منظور حفاظت و نگهداری از این اثر ارزشمند و باشکوه تاریخی، مذهبی مرحله جدید سامان دهی و مرمت آن از اوایل تیر ماه امسال به همت این اداره کل شروع شد.

ارجمند با اشاره به روند مرمت در بخش های مختلف این اثر تاریخی اظهار کرد: در این مرحله از ساماندهی و مرمت مسجد تاریخی جامع عتیق اقدام های مرمتی چون بام سازی شبستان شمالی بنا شامل ایزولاسیون و اجرای فرش آجری بام، مرمت ایوان شمالی و ایوان غربی شامل استحکام بخشی، مرمت و بازسازی تزئینات گچی و آجری و کاشی کاری و همچنین نما سازی آجری ضلع شمال غربی مسجد تحت نظارت کارشناسان مرمت این اداره کل در حال اجرا است ضمن اینکه در این مرحله ایوان شمالی و ایوان غربی به صورت کامل مرمت می شوند.

مسجد جامع عتیق قزوین یکی از کهن ترین مساجد چهار ایوانی کشور است که آثار معماری بسیاری از ادوار تاریخی در وسعتی معادل 12500 متر مربع به نمایش می گذارد. قدیمی ترین قسمت موجود به سال 192 به دستور هارون الرشید بنا شده و در عصر سلجوقی، صفوی و قاجاری الحاقاتی در آن انجام شده است. شش کتیبه گچ بری مقصوره خمار تاشی آن شهرتی جهانی دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8854

به "شروع مرحله جدید سامان دهی و مرمت مسجد جامع عتیق قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع مرحله جدید سامان دهی و مرمت مسجد جامع عتیق قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید