آیا امکان دارد واکسن کرونا باعث ابتلا به کووید 19 و مرگ گردد؟

به گزارش بلاگ پو، محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می گویند: در خصوص تزریق واکسن هایی که از ویروس زنده ضعیف شده تهیه شده اند نگرانی هایی وجود دارد. هر یک از واکسن های تحت آزمایش کرونا عوارضی مانند خستگی، تب، سردرد، درد عضلانی یا درد محل تزریق داشته اند اما هیچکدام از واکسن ها، تهدیدکننده زندگی نبوده اند.

آیا امکان دارد واکسن کرونا باعث ابتلا به کووید 19 و مرگ گردد؟

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد واکسن کرونا هم باعث ابتلا و مرگ افراد گردد، می گویند: واکسن های کووید که در مرحله آزمایش هستند، از انواع گوناگونی شامل پروتئین، RNA، DNA و ویروس های تضعیف شده تشکیل شده اند.

واکسن هایی که از ویروس زنده ضعیف شده تشکیل شده اند، اغلب به آزمایش ایمنی گسترده تری احتیاج دارند. در خصوص این نوع از واکسن ها برای افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، نگرانی وجود دارد. نتایج آزمایش های حاصل از واکسن هایی که توسط محققان در دست تهیه هستند، نشان می دهد همه واکسن ها عوارض جانبی دارند.

هیچکدام از این واکسن ها هنوز برای استفاده گسترده مورد تایید قرار نگرفته اند و آزمایش های بیشتری ضروری است، اما واکسن هایی که به مرحله مطالعه انسانی رسیده اند، عموما پاسخ ایمنی به ویروس ایجاد نموده اند. هر یک از این واکسن ها عوارضی مانند خستگی، تب، سردرد، درد عضلانی یا درد در محل تزریق داشته اند و طیف وسیعی از اثرات جانبی وجود داشت.

شواهد نشان می دهد 7 تا 10 روز بعد از تزریق واکسن کرونا به افراد داوطلب، افراد علامت تب را تجربه نموده اند اما هیچ کدام از واکسن ها تهدیدکننده زندگی نبودند.

در خصوص واکسنی که در دانشگاه آکسفورد در حال آزمایش است، حدود 70 درصد از شرکت کنندگان، خستگی، 68 درصد سردرد، 60 درصد درد عضلانی، 56 درصد لرز و 18 درصد تب را گزارش نموده اند.

علائم این واکسن از خفیف تا شدید متغیر است. البته نسبت به تایید واکسن ها از لحاظ کارایی و ایمنی در سطح جهان حساسیت های زیادی وجود دارد و علاوه بر نهادهای ملی کشورها که تایید واکسن ها را بر عهده دارند، توصیه ها و نظارت های نهادهای بین المللی نظیر یونیسف و سازمان جهانی بهداشت به کشورها در راستای مشخص بی خطری و کارایی واکسن ها یاری های فنی و مشاوره ای می دهند.

در کشور ما نیز معاونت بهداشت و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به ارزیابی و تایید واکسن ها می پردازند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33781

به "آیا امکان دارد واکسن کرونا باعث ابتلا به کووید 19 و مرگ گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا امکان دارد واکسن کرونا باعث ابتلا به کووید 19 و مرگ گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید