ابهام در حفاظت از چنارستان پایتخت؛ طرح ساماندهی خیابان ولیعصر شفاف نیست

به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - قرار است به زودی خیابان ولیعصر تهران که با چنارهایش شهرت دارد ثبت جهانی شود از طرفی طرح ساماندهی این خیابان نیز به زودی به کمیسیون ماده پنج می رود، طرحی که موجب نگرانی متولیان مدیریت شهری شده است چرا که آنها معتقدند این طرح در حفاظت از چنارستان پایتخت ابهام دارد.

ابهام در حفاظت از چنارستان پایتخت؛ طرح ساماندهی خیابان ولیعصر شفاف نیست

طرح جامع خیابان ولیعصر به زودی به کمیسیون ماده پنج می رود بر اساس این طرح محدودیت هایی برای ساخت و ساز در این خیابان پیش بینی شده است اما در برخی اخبار آمده است که کمیسیون ماده پنج به دنبال صدور مجوز ارتفاع در ساخت و ساز در بخش شمالی این خیابان است که موجب نقدها برخی از اعضای شورای شهر تهران شده است.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در جلسه شورا خطاب به شهردار تهران گفت: در گزارش های ارائه شده، موضوع حفاظت از درختان خیابان ولیعصر به عنوان میراث طبیعی مهم شهر تهران، به عنوان اولویت اصلی در فرایند تدوین طرح معرفی شده است. اگر در طرح ساماندهی ولیعصر، اولویت حفاظت از میراث طبیعی است، چنانکه باید این گونه باشد، در کاهش تراکم مجاز ساخت و ساز در جداره های خیابان ولیعصر، تردید نکنید. نمی توان از اولویت حفاظت از چنارهای قدیمی چنارستان تهران سخن گفت، اما در عمل، همچنان رونق ساخت و ساز در پلاک های مجاور را اولویت بیشتر بخشید. نمی توان به حفاظت از میراث طبیعی اندیشید، اما در کاهش تراکم ساخت و سازهای آسیب زننده، محافظه کار و دست به عصا بود. اگرچه در ضوابط پیشنهادی تراکم ساختمانی و ارتفاع مجاز ساخت و ساز، نیم نگاهی به حفاظت از چنارها وجود داشته است، اما بررسی های کارشناسی نشان می دهد برای امر حفاظت از این میراث طبیعی، آنچه پیش بینی شده است، هدفِ حفاظت را محقق نمی کند.

البته پیروز حناچی، شهردار تهران اخیرا درباره طرح جامع خیابان ولیعصر و تحت تاثیر قرار دریافت درختان این خیابان به پانا گفت: ساختمان های عادی خیابان ولیعصر ربطی به حفظ درختان ندارند ضمن اینکه در طول سه سال اخیر 4500 اصله درخت در خیابان ولیعصر جایگزین شده است. با طرح جامع خیابان ولیعصر، تراکم سنگینی که قبلا در این خیابان وجود داشته است، تعدیل خواهد شد البته تا طرح مذکور تصویب نشود، نمی توان پیش بینی کرد و کمیسیون ماده پنج باید وارد موضوع شود و وقتی طرح تصویب شد، می توان درباره آن حرف زد.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا ارتفاع ساختمان ها در طرح جامع خیابان ولیعصر تعیین شده است، گفت: حرف از ارتفاع، کارشناسی است و در حوزه های کارشناسی نیز مورد بحث قرار می گیرد. بنابراین طرح بر اساس مطالعه مشاور و ارزیابی کارشناسان و نهایتا تصویب کمیسیون ماده پنج به پایان می رسد.

در طول دو دهه گذشته بخش عمده ای از چنارهای خیابان ولیعصر را از دست داده ایم

محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران یکی از افرادی است که برای حفظ نشدن درختان چنار دغدغه و نگرانی دارد. وی در گفت وگو با پانا درباره زمزمه های اعطای مجوز ارتفاع در ساخت و ساز در خیابان ولیعصر شمالی اظهار کرد: خیابان ولیعصر یکی از مهم ترین، تاریخی ترین و زیباترین خیابان های خاورمیانه، کشور ایران و شهر تهران است که قطعا باید مراقبت بیشتری از این خیابان انجام شود و باید مراقب بود خیابان ولیعصر که با درختان چنار شناخته می شود حفظ شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: متاسفانه در طول دو دهه گذشته بخش عمده ای از نماد زیبایی تهران که چنار است را از دست داده ایم. گرچه در سال های اخیر برای جایگزین شدن درختان چنار تلاش شده است و چنارهایی از مناطق مختلف که مناسب با حال و هوای تهران است تهیه شده و جایگزین چنارهای شکسته، سوخته و از میان رفته شده است.

وی گفت: اخیرا بر اساس برخی خبرها، شاهد هستیم کمیسیون ماده پنج درصدد است که ارتفاع ساخت و ساز را در خیابان ولیعصر شمالی بالاتر از پارک وی صادر کند که این مساله با شرایط این خیابان و ارزش تاریخی و زیبایی منظر آن همراهی ندارد.

حق شناس شرح داد: انتظار من این است که اگر تصمیمی گرفته می شود، این تصمیم از سوی شهرداری تهران به صورت شفاف بیان شود و تصمیمی در پنهان نداشته باشد ضمن اینکه منافع مردم، شهر و ارزش های تاریخی و زیباشناسی شهر حتما مد نظر قرار بگیرد تا خیابان ولیعصر و زیبایی ها و ارزش تاریخی آن فدای منافع سودجویانه برخی عوامل در شهر نشود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 44725

به "ابهام در حفاظت از چنارستان پایتخت؛ طرح ساماندهی خیابان ولیعصر شفاف نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابهام در حفاظت از چنارستان پایتخت؛ طرح ساماندهی خیابان ولیعصر شفاف نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید