اعتراض بانک به حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد

به گزارش بلاگ پو، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نامه ای به رئیس مجلس درباره تبعات مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف معافیت اقتصادیات ارزش افزوده مناطق آزاد نوشت: حذف این معافیت اقتصادیاتی فقط در بخش گردشگری تاثیر خواهد داشت و تعداد گردشگران را کاهش خواهد داد.

اعتراض بانک به حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، نمایندگان مجلس یازدهم در حین بررسی لایحه بودجه 1400 در کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفتند که مصوبه ای درباره حذف معافیت اقتصادیات بر ارزش افزوده داشته باشند، اقدامی که با استقبال کارشناسان روبرو شد، زیرا آن ها اعتقاد دارند هم این معافیت اقتصادیاتی هیچ فایده ای برای بخش تولید ندارد و هم در این مناطق، فرار اقتصادیاتی وجود دارد.

با این حال مسئولان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یکی از مخالفان اصلی این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس است و به همین دلیل تلاش نموده تا به صورت شفاهی و مکتوب نظر نمایندگان مجلس را تغییر دهند.

به همین دلیل، مرتضی بانک دبیر دوبار بازنشسته شورای عالی مناطق آزاد که بنا به گفته دبیرخانه با استیذان (اذن طلبیدن) از رهبری همچنان مشغول به فعالیت است، در نامه ای به رئیس مجلس خواستار تجدید نظر مجلس در خصوص حذف معافیت اقتصادیات بر ارزش افزوده شد.

بانک در نامه به قالیباف در 5 محور به حمایت از تداوم معافیت اقتصادیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد پرداخته و آورده است: همانگونه که مستحضرید مجلس شورای اسلامی در مورخه 99.10.22 تصویب نموده است مناطق آزاد در سال 1400 مشمول پرداخت 9 درصد اقتصادیات بر ارزش افزوده می گردند که دارای ایرادات ذیل الذکر می باشد.

1- این مصوبه به لحاظ وجود قوانین بالادستی از جمله ماده 25 احکام دائمی برنامه توسعه کشور و همچنین قانون چگونگی اداره مناطق آزاد از جمله مواد 13 و 5 مغایرت و تداخل داشته لذا مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 مسائل عدیده ای جهت مناطق آزاد ایجاد می کند.

2- مصوبه کمیسیون تلفیق فقط آثار روانی و سلب اعتماد عمومی سرمایه گذاران را در پی خواهد داشت و موجب کاهش رونق و سرمایه گذاری در مناطق ازاد خواهد شد چرا که تولیدنمایندگان مناطق آزاد صنعتی و تجاری در هر صورت اقتصادیات بر ارزش افزده را پرداخت می نمایند. هر کالایی که در مناطق آزاد صنعتی تجاری تولید می گردد قبل از اینکه بخواهد وارد سرزمین اصلی گردد قبل گیت گمرک ایران حقوق گمرکی بعلاوه اقتصادیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کند؛ بنابراین با مصوبه کمیسیون تلفیق فقط زمان پرداخت اقتصادیات بر ارزش را از مصرف نماینده نهایی به تولید نمایندگان منطقه آزاد منتقل می کند و 9 درصد به سرمایه در گردش تولید نمایندگان اضافه خواهد شد.

3- حذف اقتصادیات بر ارزش افزوده فقط در بخش گردشگری تاثیر خواهد داشت یعنی هزینه های سفر و بخش گردشگری را افزایش داده و تعداد گردشگران را کاهش خواهد داد.

4- همانطور که مستحضرید کشور های همسایه از جمله امارات متحده عربی، عمان و سایر رقبا بیشترین معافیت ها و کمترین محدودیت ها در موانع سرمایه گذاری را دارند با حذف قانون اقتصادیات بر ارزش افزوده به نظر می رسد مناطق آزاد از رقابت پذیری کمتری برخوردار گردد.

5- موضوع اقتصادیات بر ارزش افزوده در لایحه جامع اقتصادیات بر ارزش افزوده و همچنین در طرح اصلاح قانون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار گرفته است لذا طرح آن در قانون یک ساله بودجه موضوعیت ندارد.

خواهشمند است با توجه به بند 11 سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در خصوص توسعه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مواد 13 و5 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ماده 65 احکام دائمی که اصراحت دارد مناطق آزاد صرفا با قانون خود اداره می گردند از تحمیل محدویت بیشتر به این مناطق اجتناب گردد در خاتمه از بذل محبت شما تشکر و قدردانی می نمایم.

تاکید سازمان امور اقتصادیاتی و کارشناسان بر ضرورت حذف معافیت اقتصادیاتی مناطق آزاد

عرفان قمی کارشناس اقتصادی درباره معافیت اقتصادیات ارزش افزوده در مناطق آزاد گفته بود: این معافیت در حالی به این مناطق اختصاص یافته که 12.5 میلیارد دلار رقم قاچاق سالانه کشور است که بنا بر اظهارات کارشناسان و مسئولان 90 درصد آن یعنی 11.5 میلیارد دلار واردات از مبادی مناطق ویژه اقتصادی صورت می گیرد. در هر حال اگر 15 درصد از این 11.5 میلیارد دلار به عنوان اقتصادیات اخذ می شد رقم اقتصادیات مستقیم که از این مناطق اخذ می شد 1.6 میلیارد دلار معادل 13 هزار میلیارد تومان و اقتصادیات غیرمستقیم بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان بود.

همچنین احمد زمانی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان امور اقتصادیاتی یکی از منتقدین معافیت های اقتصادیاتی بوده و معتقد است: بر اساس اذعان مراجع بین المللی، ایران بیشترین تنوع و عمق معافیت های اقتصادیاتی را دارد که از آن ها سوء استفاده می گردد مانند مناطق آزاد که آثار آن به شدت کشور را آزار می دهد و اقتصادیات ها را تهدید می کند.

گفتنی است باتوجه به ضرورت شفافیت عملکرد مناطق آزاد در حوزه های مختلف، حذف این معافیت اقتصادیاتی امری اجتناب ناپذیر است که می تواند جنبه درآمدزایی نیز برای دولت داشته باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 43823

به "اعتراض بانک به حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض بانک به حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید