انشعاب های غیرمجاز؛ دلیل قطع آب در ایلام

به گزارش بلاگ پو، رمضان نوری - ایلام -خبرنگار: انشعابات غیرمجاز آب و برق در ایلام، علاوه بر افزایش مصرف انرژی در این استان، باعث ایجاد مسائل فراوانی برای دیگر شهروندان استان می گردد.

انشعاب های غیرمجاز؛ دلیل قطع آب در ایلام

مسئله ای که سال هاست گریبانگیر استان است و تقریبا به امری عادی تبدیل شده است. ایلام در زمره استان های پرمصرف در حوزه انرژی محسوب می گردد. طبق آمارهای رسمی، مصرف آب و برق در این استان بالاتر از میانگین کشوری است و یکی از مهم ترین دلایل آن انشعابات غیرمجاز و غیرقانونی است؛ مساله ای که سالانه در استان رو به افزایش است و راهکاری اساسی برای حل آن اندیشیده نشده است.

بخش عمده انشعابات غیرمجاز مربوط به مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه های غیررسمی استان است. مساله حاشیه نشینی و رشد سکونتگاه های غیررسمی در ایلام به یک معضل اساسی تبدیل شده است. بیش از 500 خانوار در کمربندی شمالی شهر ایلام سکونت دارند و استفاده از آب و برق غیرمجاز مسائل عدیده ای را در این منطقه به وجود آورده است.

  • شناسایی هزار انشعاب غیرمجاز در استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در این رابطه به خبرنگار خبرنگاران می گوید: در یک سال گذشته هزار انشعاب غیرمجاز آب با همکاری دستگاه قضایی در مناطق مختلف استان شناسایی شده است. افشین مظاهری می افزاید: انشعابات غیرمجاز آب، مشکل اصلی شرکت آب و فاضلاب ایلام و مهم ترین دلیل قطعی های مکرر آب در مناطق شهری و روستایی محسوب می گردد. وی بیان می نماید: کوشش ها و اقدام های لازم برای مدیریت شبکه توزیع آب در شهرهای مختلف استان با جدیت در حال اجرا است و گروه های سیار شرکت آب و فاضلاب ایلام با هرگونه انشعاب آب غیرمجاز به شدت برخورد می نمایند. مظاهری می گوید: شرکت آب و فاضلاب استان ایلام به منظور فرهنگ سازی در زمینه مصرف آب و برخورد با انشعابات غیرمجاز، گشت کنترل مصرف آب را در شهر ایلام برقرار نموده است.

  • هدررفت و قطع آب

مظاهری اظهار می نماید: به طور متوسط در هر انشعاب غیرمجاز حدود 4 برابر حالت مجاز آب مصرف می گردد. این امر ضمن، ایجاد معضلات بهداشتی، موجب اختلال در خدمات رسانی مستمر و مطلوب به شهروندان می گردد. وی با اشاره به این که برای انشعابات غیرمجاز بین 2 تا 8 میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است، ادامه می دهد: مصرف آب از انشعاب غیرمجاز به لحاظ قانونی و شرعی جایز نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام با اشاره به این که منابع آبی ایلام محدود است، می گوید: 9 دهنه چشمه، 56 حلقه چاه و یک سد با حجم فراوری 42 میلیون لیتر مکعب در سال آب شرب 19 شهر استان را با جمعیت 430 هزار نفر تامین می نمایند و درست نیست که عده ای این آب را به صورت غیرمجاز مصرف نمایند. به گفته این مسئول، انشعاب غیرمجاز آب هم هدر رفتن آب را در پی دارد و هم موجب افت فشار و قطع آب شرب سایر شهروندان می گردد.

  • شناسایی 220 انشعاب غیرمجاز در روستاها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران به انشعابات غیرقانونی در روستاهای این استان اشاره و بیان می نماید: از ابتدای امسال تاکنون 220 انشعاب غیرمجاز آب در روستاهای این استان شناسایی و قطع شده است. نورالله تیموری می افزاید: همچنین یک اکیپ شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز و شناسایی مشترکان پرمصرف در مناطق روستایی راه اندازی شده است. وی تاکید می نماید: انشعاب غیرمجاز و اسراف آب شرب در روستاها موجب افت فشار و قطعی های مکرر در این مناطق می گردد.

تیموری با اشاره به این که تعداد کل مشترکان آب روستایی استان ایلام 45 هزار و 544 مشترک است، می گوید: وجود انشعابات غیرمجاز از دلایل اصلی بالا بودن مصرف آب در روستاهای ایلام است. این مسئول می افزاید: میزان مصرف آب شرب در روستاهای ایلام 2 برابر حد مجاز است. مصرف روزانه آب در روستاهای کشور بین 150 تا 200 لیتر در شبانه روز است اما در بعضی روستاهای ایلام به 450 لیتر در روز هم می رسد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9049

به "انشعاب های غیرمجاز؛ دلیل قطع آب در ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انشعاب های غیرمجاز؛ دلیل قطع آب در ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید