انصراف 3 مدیر مسئول از حضور در انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات

به گزارش بلاگ پو، مدیران مسوول روزنامه های شرق، دنیای اقتصاد و مردم سالاری با انتشار بیانیه ای از نامزدی در این دوره از انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات انصراف دادند.

انصراف 3 مدیر مسئول از حضور در انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات

محمد رحمانیان (مدیر مسئول روزنامه شرق)، علیرضا بختیاری (مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد) و مصطفی کواکبیان (مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری) با انتشار بیانیه ای با عنوان در انتخاباتی که نتایج آن از قبل معین است، حاضر نخواهیم شد، از کاندیداتوری در این انتخابات انصراف دادند.

متن بیانیه به توضیح زیر است:

هیات نظارت بر مطبوعات به واسطه نظام انتشار رسانه ای ایران که نظامی مبتنی بر اخذ مجوز است و همچنین مسئولیت های قضایی واگذار شده به آن، از صندلیی مهم، حساس و ظریف در فعالیت های رسانه ای کشور برخوردار است. این نهاد فراقوه ای گرچه برای نظارت بر فعالیت صنف رسانه ای ایجاد شده اما در ترکیب، وزن اعضای دولتی و حاکمیتی بر اعضای مدنی تفوق دارد.

از معدود اعضای مدنی در این هیات که بر اساس قانون با رأی مدیران روزنامه ها و نشریات برگزیده می گردد، نماینده مدیران مسئول است. با توجه به سهم اندک گروه های مدنی در هیات نظارت و صندلی خطیر این شورا در فعالیت های مطبوعاتی، چارچوپ انتخاباتی منصفانه و بی طرفانه حق طبیعی شرکت کنندگان و نامزدهایی است که خود را در معرض انتخاب قرار می دهند. چارچوبی که در مدیریت بی طرفانه و در ساز و کار اجرایی شفاف و به دور از هر شائبه تبعیض آمیزی باشد.

از قرار معلوم در این دور از انتخابات برای بار دوم قرار است از ابزارهای الکترونیک در فرآیند اخذ رأی استفاده گردد. با توجه به گستردگی مطبوعات در سراسر کشور، استفاده از شیوه های نوین در برگزاری انتخابات حتما می تواند به تسهیل امر و شفافیت آن یاری کند، اما این امر اگر همراه با ملزومات مورد اشاره نباشد، نتیجه عکس می دهد و مانع از رقابت منصفانه می گردد.

از این رو در کنار صرفه جویی در زمان برای برگزاری انتخابات، برگزاری شفاف و بی طرفانه انتخابات و فرآیند اخذ رأی در بستر طراحی شده شرط هر رقابت واقعی است. اطلاعات و شواهد به دست آمده از فرایندهای طراحی شده برای انتخاب نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت تحقق چنین خواسته ای را تایید نمی کند؛ بنابراین در کمال تاسف باید گفت بیم آن می رود که یک انتخابات برنامه ریزی شده جایگزین یک انتخابات رقابتی گردد. انتخاباتی که در آن نتیجه از قبل معلوم باشد و فقط ظاهر قانون رعایت گردد.

با توجه به عواقب و خطرات ناشی از برگزاری چنین شکلی از انتخابات باید هشدار داد: زمینه سازی برای ورود مجدد یک چهره دولتی در قالب نماینده مدیران مسئول علاوه بر ضایع کردن حق مطبوعات در انجام یک رقابت برابر موجب افزایش احتمال تعارض منافع در این نهاد کلیدی و حساس می گردد. حضور یکی از منصوبان دولتی در یک صندلی انتخابی و به نمایندگی از یک صنف می تواند انجام صحیح و به دور از منافع شخصی وظایف را تحت تاثیر قرار دهد. در کنار این روا نیست متصدیان و مشاوران دولتی برای یکی از معدود کرسی های انتخاباتی هیات نظارت برای صنف مطبوعات به رقابت با آنان بپردازند و از اهرم و موقعیت اداری خود برای معدود موقعیت های ایجاد شده برای صنف بهره ببرند.

ما امضاکنندگان این بیانیه که بر اساس نظر جمعی از مدیران شناخته شده مطبوعات، نامزد حضور در این دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات شده ایم به شدت نسبت به ساز و کار طراحی شده برای برگزاری انتخابات به دلایل گفته شده اعتراض داریم. با وجود داشتن برنامه برای بهبود شرایط رسانه ها و فضای کسب و کار مطبوعاتی برای همکاران ارجمند، به دلیل نواقص حاکم بر ساز و کار انتخابات و نااطمینانی به منصفانه بودن رقابت درباره ادامه حضور تردید داریم.

اگر مجموعه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت، امکانات و شرایط را برای تمامی نامزدها عادلانه تقسیم کند و امکان انتخابات رقابتی فراهم گردد، می توان بر این تردیدها فائق آمد؛ در غیر این صورت با وجود آمادگی برای یک رقابت برابر به دلیل طراحی روندهایی که بی طرفانه و کارآمد نیست از ادامه حضور انصراف می دهیم و در انتخاباتی که نتایج آن از قبل معین است، حاضر نخواهیم شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (خبرنگاران) همچنین پیگیر نظرات برگزارکنندگان انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات برای انتشار است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2574

به "انصراف 3 مدیر مسئول از حضور در انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انصراف 3 مدیر مسئول از حضور در انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید