فراوری نخستین داروی ساخته شده با هوش مصنوعی

به گزارش بلاگ پو، محققان استرالیایی برای نخستین بار در دنیا واکسنی فراوری نموده اند که به طور مستقل توسط هوش مصنوعی طراحی شده است.

فراوری نخستین داروی ساخته شده با هوش مصنوعی

به گزارش خبرگزاری اقتصادایرانبه نقل از تارنمای بیزینس اینسایدر، پیش از این داروهایی با استفاده از کامپیوتر طراحی شده بود اما این واکسن به طور مستقل و توسط یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی موسوم به SAM Search Algorithm for Ligands (الگوریتم جستجو برای لیگاندها) طراحی شده است.

به گفته نیکلای پترووسکی از اساتید دانشگاه فلیندرز استرالیا، این نرم افزار نام خود را از وظیفه ای که برایش تعریف شده می گیرد؛ جستجو برای یافتن یک داروی انسانی مناسب (که به آن لیگاند نیز گفته می گردد) در بین تمام ترکیبات موجود در دنیا.

پترووسکی می گوید: باید مجموعه ای از ترکیباتی را که به فعال کردن سیستم ایمنی بشر شناخته می شوند و گروه دیگری از ترکیب ها که چنین خاصیتی ندارند، به این نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی آموزش می دادیم، کار هوش مصنوعی در ادامه این بود که به طور مستقل فرق داروی مؤثر و بی اثر را کشف کند.

در ادامه نرم افزار دیگری با عنوان شیمی دان سنتزی (Synthetic Chemist) طراحی کردیم که تریلیون ها ترکیب شیمیایی فراوری کرد. در گام بعد، این ترکیب های فراوریی را به SAM وارد کردیم تا با انجام آنالیز و گزینش های لازم آنهایی که به نظر داروهای مناسب برای سیستم ایمنی انسان هستند را پیدا کند.

***بیشتر بخوانید:

- هشدار نسبت به سن پایین شیوع سکته قلبی در ایران

- موفقیت محققان ایرانی در فراوری جوهر زیستی

- ورود شرکتهای دانش بنیان ایرانی به زنجیره ارزش دنیای

محققان استرالیایی در ادامه گزینه های منتخب معین شده از سوی SAM را برداشته، آنها را در یک آزمایشگاه سنتز نموده و بر سلول های خون انسان آزمایش کردند تا ببینند مؤثر هستند یا نه.

به گفته پترووسکی، این آزمایش ها تأیید کردند که SAM نه تنها از قابلیت شناسایی داروی مناسب برخوردار است، بلکه به دارویی برای سیستم ایمنی انسان رسیده که از داروهای موجود بهتر است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8914

به "فراوری نخستین داروی ساخته شده با هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نخستین داروی ساخته شده با هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید