حضور یک زن کنشگر در سنگ ها برای آنتیگون، اقتباسی که امروزی شد

به گزارش بلاگ پو، علی پازکی کارگردان نمایش سنگ ها برای آنتیگون درباره بازخوردهایی که از نمایش دریافت نموده است به خبرنگاران گفت: کلا نمایش سنگ ها برای آنتیگون به دلیل فاکتورهایی که داشت کاری نبود که مخاطب عام را جذب کند اما در اندازه ای که انتظار داشتیم استقبال از کار رضایت بخش بوده است. در مورد بازخوردها هم با نظرات متفاوتی روبرو شدیم چون نمایش اقتباسی از نمایشنامه آنتیگونه سوفکل است مخاطبان حرفه ای تئاتر که داستان اصلی را می دانند نظرات تخصصی تری نسبت به کار دارند و نقدی که وارد می نمایند بیشتر موردقبول است.

حضور یک زن کنشگر در سنگ ها برای آنتیگون، اقتباسی که امروزی شد

وی درباره ویژگی های نمایش بیان نمود: این اثر نمایشی اقتباسی آزاد از نمایشنامه آنتیگونه سوفکل به حساب می آید که توسط من و ساسان فقیه نوشته شده است. در زمان نگارش مدام بیم این را داشتم که بخشی از مخاطبان که داستان اصلی را نمی دانند با کار ارتباط برقرار ننمایند اما خوشبختانه این اتفاق پیش نیامد. البته معمولا آثاری که از روی متون شناخته شده جهان اقتباس می شوند یک سروگردن پایین تر از کار منبع اصلی هستند. کوشش ما این بوده که مخاطبانی هم که در جریان نمایشنامه اصلی نیستند بتوانند با کار ارتباط برقرار نموده و مناسبات آن ها را درک نمایند و جهانی را که در عین وام گرفته شدن از یک اثر دیگر، مستقل عمل می نماید، بشناسند.

پازکی یادآور شد: این متن را از این منظر انتخاب کردم که سوژه بسیار جذابی دارد و سویه های مختلفی از روابط انسانی، احساسی و اجتماعی را واکاوی می نماید. نمایشنامه آنتیگونه متن جامع و کاملی است اما ویژگی اصلی آن که برای من بسیار اهمیت داشت وجود یک زن جوان کنشگر در آن بود چون مشابه شخصیت قدرتمند و کنشگر آنتیگونه را حتی در ادبیات مدرن امروزی نیز کمتر مشاهده می کنیم. به دلیل اینکه نمی خواستیم نمایش فضایی اساطیری و آرکائیک داشته باشد دست به بازنویسی آن زدیم تا مخاطب امروزی فارغ از سویه های اساطیری و زبانی و مکانی به سرنوشت این کاراکترها توجه کند.

این کارگردان درباره داستان نمایش شرح داد: داستان نمایش آنتیگون و ایسمنه را سال ها بعد از اتفاقی که در تِب برایشان اتفاق افتاده بود به تصویر می کشد که در کافه ای مشغول به کار هستند. در این سال ها آنتیگون که سکوت خودخواسته ای را انتخاب نموده و در واقع دست به یک تبعید درونی زده است. هایمون نامزد او نیز در جهانی امروز حضور دارد و به دیدن آنتیگون می آید. با آمدن کهنه سواری به نام تودئوس گره ای در زندگی آن ها می افتد و آنتیگون را بر سر دوراهی قرار می دهد.

وی در سرانجام صحبت هایش بیان نمود: فضاسازی در این نمایش به شکل رئالیستی صورت گرفته است و غیر از تودئوس که مختصاتش تفاوت هایی با دیگر کاراکترها دارد بقیه شخصیت ها حضوری واقع گرایانه در نمایش دارند. معتقدم در انتزاعی ترین حالت هم باید نزدیک به واقعیت باشیم تا فضا برای مخاطبان قابل لمس باشد.

گیلدا حمیدی، میثاق زارع، سمانه اسماعیلی، محمد صدیقی مهر بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا 30 مهرماه ساعت 21 در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2226

به "حضور یک زن کنشگر در سنگ ها برای آنتیگون، اقتباسی که امروزی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور یک زن کنشگر در سنگ ها برای آنتیگون، اقتباسی که امروزی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید