حفظ میراث بزرگان در گرو توجه به بازی های بومی و محلی لرستان است

به گزارش بلاگ پو، ایرنا/ براساس آخرین اخبار واصله، حفظ میراث بزرگان در گرو توجه به بازی های بومی و محلی لرستان است.

حفظ میراث بزرگان در گرو توجه به بازی های بومی و محلی لرستان است

داستان چیست؟

لرستان پیشینه غنی از بازی های بومی و محلی دارد که در عین سادگی از درون مایه عمیق و پرباری برخوردار بوده و سرمایه فرهنگی این استان محسوب می گردد. یکی دیگر از کارنمودهای مهم بازی های بومی و محلی ایجاد تحرک و نشاط اجتماعی در افراد جامعه است و رفتارهای مثبتی از جمله احترام به دیگران، درک مفهومی و عملی رقابت سالم، کارگروهی و کوشش در جهت رسیدن به هدف مشترک را در افراد تقویت می نماید.

زنان روستایی در میان جامعه زنان بسیار زحمت کش و کم توقع هستند و در طول سال نقش های سنگین و کارهای متعددی علاوه بر مسئولیت امورات منزل از جمله کار در مزارع کشاورزی، دامداری و فراوری صنایع دستی دارند.

توجه به اوقات فراغت، سلامت و نشاط اجتماعی این قشر از زنان مهم است و برگزاری جشنواره ها به مناسبتهای مختلف زنان روستایی را به ورزش و تحرک ترغیب و تشویق می نماید.

این بازی ها که به اهداف معین شده طراحی شده اما بیشترشان در آستانه فراموشی اند. زندگی مدرن باعث دوری از بازیهای محلی و بی تحرکی و شیوع انواع بیماری ها حتی در جوامع روستایی شده است.

بازی های بومی محلی و ورزش روستایی در لرستان به سه دسته جمعی، انفرادی و فکری تقسیم می شوند که هرکدام نشان از قدمت در این سرزمین داشته و پیامی را به یادگار از گذشته تا به امروز حمل نموده اند.

در استان لرستان بازی های دسته جمعی شامل آتش بیار، الا پشتی، الکو، اشتی، اوشاری، انی منی، بالا رفتن از طناب، برد چق چق، بردوکل، پرتاب لاستیک، پم پری پمه، تاپو پلنگه، توپ و چو، تنور بازی، چاله بازی، چوب کاری، خروس جنگی، داک بازی، دال پبلان، دس به چاله، دسش ده، دودوک، دور میله، شاخ بازی، شلمه کوره، طاق پیل اشکسه، طناب کشی، قایم موشک بازی، هفت سنگ و یکله هفت هستند.

همچنین می توان بازی های انفرادی استان را شامل آسمو چه رنگه، آلا بالاخو، النگ النگ شیر تا پلنگ، بزن بزن، تیراندازی، جفتو، چوزوکی، چوپی گیر، دست بالا دست زیر، زور بازو، سرسره بازی، سه گودالک، سه گم سه تیر، قلاپر، قلماسنگ، قون قیقاچ با اسب و چوب بازی و قیقاچ با اسب سوارکاری، دسته بندی کرد.

تمامی روستاییان جامعه هدف برگزاری بازی های بومی و محلی هستند

رییس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی لرستان گفت: تمامی روستاییان جامعه هدف برگزاری بازی های بومی و محلی هستند و از تمامی سنین در جشنواره های مختلف شرکت می نمایند.

علی خاوری به برگزاری 96 جشنواره بازی های بومی و محلی در سال گذشته اشاره نمود و اضافه نمود: با برگزاری مسابقات، المپیاد روستاییان و جام خوشه چین سعی در معرفی فرهنگ، آداب و رسوم قوم لر هستیم.

وی اضافه نمود: این مسابقات همیشه با استقبال روستاییان همراه بوده که نسبت به سنوات گذشته از رشد چشمگیر شرکت نمایندگان برخوردار است.

وی اظهار داشت: اولین جشنواره بازی های بومی ومحلی خانگی بهار سال جاری درسطح استان برگزار گشت.

وی اضافه نمود: این جشنواره در راستای پشیگیری از شیوع ویروس کرونا و شعار درخانه می مانیم با اجرای بازی های بومی و محلی با مشارکت اعضای خانواده بود.

وی ادامه داد: جشنواره بازی های بومی و محلی با همکاری مشترک اداره کل ورزش و جوانان لرستان و هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان برگزار گشت.

خاوری اظهار داشت: این نخستین جشنواره است که باتوجه به تاکیدات بهداشتی به تشویق مردم و مشارکت آنان برای درخانه ماندن جهت شکست کرونا و همچنین نقش موثر ورزش در بالابردن نشاط، سرگرمی و سلامتی خانواده ها در استان برگزار گشت.

وی اضافه نمود: ورزش های روستایی از شادابی خاصی برخوردار بوده و مردم باید برای افزایش سطح ایمنی و سلامتی خود درجهت مبارزه و شکست ویروس کرونا به اجرای بازی های بومی و محلی در خانه اقدام نمایند.

خاوری گفت: اهمیت بازی های بومی، محلی و نقش تاثیرگذار آن در حفظ و بقای خرده فرهنگ ها، بسیار جدی بنظر می رسد این بازیها نقش بسزایی در پیشرفت در جوامع ، کوشش برای حفظ خرده فرهنگ ها و تکیه بر حفظ اصالت فرهنگ های بومی و محلی دارند.

وی ادامه داد: بازی های بومی و محلی نشان از هویت و فرهنگ یا شرایط اقلیمی هر منطقه دارد این بازی ها بخاطر اینکه در انجام آن از جزیی ترین امکانات و احتیاج به جا و مکان خاصی نبود در روستاها شکل می گرفتند وانجام می شدند اما با ورود تکنولوزی و سوق جوانان روستایی به بازی های مدرن باعث فراموشی آنها شده است.

برگزاری بازی های بومی محلی، فرصتی برای معرفی فرهنگ لرستان

دبیر هیات بازی های بومی محلی و ورزش های روستایی لرستان می گوید: هرساله با برگزاری بازی های بومی محلی در استان فرصتی بدست می آید تا بتوانیم فرهنگ لرستان را در قالب رشته های ورزشی بومی معرفی کنیم.

علی محمد پنجی پور ادامه داد: دال پلان، قیقاچ، کورس سوارکاری، تیراندازی، یک قل دوقل، طناب کشی، حمل کیسه، لی لی، کشتی محلی و هفت سنگ از مسابقاتی است که هرساله در جشنواره های مختلف کشور از آن بعنوان ورزش های بومی و محلی لرستان استفاده می گردد.

وی اضافه نمود: در مسابقاتی که لرستان مهمان برگزاری آنها است برای جذب جهانگرد از ظرفیتهای مانند زدن سیاه چادر، پخت نان، درست کردن دوغ محلی، آش محلی و نواختن گروه های موسیقی محلی استفاده می کنیم.

وی اظهار داشت: برای جذابیت هرچه بیشتر مسابقات تمام تیم های شرکت نماینده باید از لباس های محلی خود به عنوان بیانگر فرهنگ و تمدن استفاده نمایند اما، متاسفانه سال جاری بدلیل شیوع کرونا نمی توانیم اقدام به برگزاری جشنواره های بومی و محلی کنیم.

برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی گلونی در لرستان

معاون امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان لرستان گفت: از سال 94 تا به امروز وزارتخانه طرحی را تصویب نموده که جشنواره بازی های زنان بنام (دا) برگزار گردد و این یک افتخار برای استان لرستان است، چرا که در تمامی کشور و حتی استان های غیر لرنشین این جشنواره با این واژه لری برگزار خواهد شد.

فرزانه جمال شرف اضافه نمود: سال جاری و پس از رسیدن به شرایط مطلوب پس از کرونا جشنواره بازی های بومی محلی گلونی در لرستان برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: 300 هزار بانو روستایی در استان وجود دارد که باید با برگزاری جشنواره های روستایی به آنها توجه گردد که در سال گذشته جام خوشه چین برگزار گشت.

برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی مجازی در لرستان

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان گفت: نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی بازی های بومی و محلی با شعار هر خانواده یک بازی در راستای کاهش انتقال ویروس کرونا در بهار سال جاری برگزاری شد.

سید علی کریمی گفت: این جشنواره فرهنگی ورزشی با همت هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی لرستان با هدف توسعه ورزش در خانه در ایام مبارزه با ویروس کرونا بود.

وی ادامه داد: هیات های همگانی، پزشکی ورزشی و روستایی عشایری که جنبه عمومی تری دارند با برگزاری مسابقات مجازی در راستای مطلع سازی مردم درباره این بیماری و همچنین سرگرم کردن خانواده ها با اهدای جوایز ارزنده کوشش های قابل تقدیری انجام داده اند.

وی گفت: احیای بازی های بومی و محلی یکی از موثرترین راه های ترویج فرهنگ اصیل ایران و لرستان است که باید تحت هر شرایط آن را حفظ کنیم.

برگزاری جشنواره های بومی باعث جذب جهانگرد به لرستان می گردد

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری لرستان گفت: برگزاری جشنواره های بومی ، فرهنگی و محلی در ایام نوروز باعث جذب جهانگرد به لرستان می گردد.

گودرز امیری برگزاری جشنواره بومی و فرهنگی همچنین مسابقات بومی و محلی را در جذب جهانگردان مفید بیان کرد و معتقد است روستاهای مقصد جهانگردی باید شرایط برگزاری جشنواره ها را فراهم نمایند.

امیری اضافه نمود: برگزاری جشنواره های فرهنگی و بومی موجب نزدیکی ارتباطات مردم باهم می گردد و در معرفی آداب و رسوم لرستان موثر است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همگردی
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 31312

به "حفظ میراث بزرگان در گرو توجه به بازی های بومی و محلی لرستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ میراث بزرگان در گرو توجه به بازی های بومی و محلی لرستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید