حمید سجادی منش نویسنده کتاب راهنمایی سوم درگذشت

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، سید حمید سجادی منشغروب پنجشبه 28 اسفندماه 1399 چشم از دنیا فروبست. وی متولد 1341 شیراز بود و نوشتن را تقریباً در جنگ و با جنگ شروع کرد. اگرچه یادداشت های سفر حج، نام نخستین اثر و اولین تجربه قلمی او محسوب می گردد، اما با کتاب راهنمایی سوم شناخته شد.

حمید سجادی منش نویسنده کتاب راهنمایی سوم درگذشت

او که نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس بود با کتاب راهنمایی سوم که انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرد توانست خبرساز گردد. این کتاب خاطرات سردار محمدجعفر اسدی از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که با متنی خواندنی به قلم این نویسنده به نگارش در آمده است.

این کتاب از ابتدایی ترین زمانی که سردار اسدی خاطراتش را به یاد می آورد شروع و تا انتها دفاع مقدس که او در سِمت فرماندهی یکی از لشکرهای عمل کننده در جنگ مشغول خدمت بوده است را تشکیل می دهد.

سجادی منش پس از انتشار کتاب راهنمایی سوم در گفت و گویی اعلام نموده بود که معتقدم انتقال خاطرات و روایت های صحیح و کم نقص از دوره پایداری و مقاومت در دفاع مقدس هشت ساله با ترکیب راوی هوشمند و پرانگیزه و نویسنده خلّاق و پرکار امکان پذیر است و از آن مهم تر قائل بودن به نقش نویسندگان در چگونگی مصاحبه و به حرف آوردن راویان جنگ. بیرون کشیدن رازها و رمزهای زندگی، اتفاقات و اندیشه ها از هزار توی ذهن راوی سخت است، اما در پرتو گفت وگوهای صمیمی و البته غیر رسمی آسان می گردد. نویسنده باید مستمع ای خوب و پرسش گری دقیق باشد تا راویِ با انگیزه سر ذوق بیاید.

او که در سال 1395 با کتاب راهنمایی سوم به عنوان یکی از کاندیداهای بخش مستندنگاری جایزه ادبی جلال آل احمد معرفی شده بود، در همان گفت و گو اظهار داشت: روزی که کتاب راهنمایی سوم، در میان پنج کتاب برتر سال نهاده شد، بی آنکه انتظار پاداش داشته باشم، احساس کردم برنده ام و انگیزه هایم برای ادامه کار چند برابر شد. آنجا از طرف هیئت داوران به نثر روان و جذاب کتاب اشاره شده بود؛ اگرچه از خودم انتظار بیشتری دارم و حتماً می کوشم در کار تازه ام ضعف هایم را بپوشانم. تنها دغدغه و نگرانی ای که مرا آزار داد به رغم انعکاس خوب در خبرگزاری ها، عدم پوشش مناسب آن رویداد مهم در سوره مهر و مجله های آن مجموعه بود. مگر می گردد از میان چند صد کتاب تولیدی انتشارات سوره مهر فقط یک کتاب در جایزه ادبی جلال دیده گردد و آنگاه هیچ کس از آن مجموعه به آدم تبریک نگوید و در هیچ سایت و نشریه ای از آن تشکیلات عظیم، به آن کتاب که متعلق به خودشان است نپردازند.

حوزه هنری فارس در پیامی ضمن تسلیت درگذشت این نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری اظهار داشت: سجادی منش در ایامی که بهترین های اهل قلم سپاه فارس را گرد هم آورده بود تا از شهدا بنویسند، در همان روزگار از همه نحله ها و جریان ها و گروه های ادبی دعوت کرد تا به قافله نوشتن از عشق و پیوندزدن امری که امروز هم غریب است چه رسد به دهه 70 و این امر نیز محصول همان حسن خلق و شرافت اخلاقی است. در حوزه قلم هنوز نیز نمی توان راهنمایی سوم و سه گانه ابوهادی او را از یاد برد؛ آثاری دلنشین که نشان دادند ضرورت دفاع از آب و خاک و مرز پر گهر و ایمان و اعتقاد سلاح دست نویسندگان ما داد و به جبهه فرستاد وگرنه لطافت روح اهالی قلم در وجود این آسمانی مردان موج می زند و توانمندی شان نیز پی آن است؛ چرا که راهنمایی سوم تا نامزدی جلال پیش رفت و چاپ های مکرر خورد و متانت ذاتی سید حمید و عدم حمایت رسانه ای از اثر سبب از دست رفتن این جایزه بود که جایزه اصلی سیدحمید شفاعت مولا و مقتدای شهیدان است که ان شاءالله نصیبش شده باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 45590

به "حمید سجادی منش نویسنده کتاب راهنمایی سوم درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمید سجادی منش نویسنده کتاب راهنمایی سوم درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید