خبرنگاران رایزنی مازندران برای گسترش روابط تجاری با اسپانیا

به گزارش بلاگ پو، ساری - خبرنگاران - استاندار مازندران روز چهارشنبه در نشست ویدئو کنفرانسی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا ، سرمایه گذاری مشترک را راهکار مناسب برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین مازندران و مادرید گفت.

خبرنگاران رایزنی مازندران برای گسترش روابط تجاری با اسپانیا

به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، احمد حسین زادگان در این نشست که با جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان حضور داستند ، گفت : شیوع ویروس کرونا تاثیر زیادی بر اقتصاد جهان و ایران گذاشت و مسائلی در حوزه اقتصادی برای کشورها ایجاد کرد که از جمله آن بسته شدن راه تبادل هیات های اقتصادی و تجاری میان کشورها و بسته شدن راه نشست و رایزنی حضوری برای گسترش روابط دوجانبه و چند جانبه بوده است ، ولی تجربه چند ماه گذشته نشان داد که می توان بخشی از این مشکل را با برگزاری نشست های ویدیوکنفرانسی رفع کرد و حتی با رعایت پروتکل های بهداشتی قطار روابط تجاری با کشورها را بار دیگر به حرکت درآورد.

کننده عالی دولت در مازندران گفت : مازندران قابلیت های زیادی در تولید محصولات کشاورزی ، صنایع چوبی و سنگ های زینتی مورد نیاز کشور اسپانیا دارد و آمادگی نیز برای همکاری روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه از جمله سرمایه گذاری دو جانبه در استان وجود دارد و لازم است اکنون که همه چیز تحت تاثیر کرونا قرار گرفته ، سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید در این زمینه کمک کار باشد.

حسین زادگان تولید محصولات گلخانه ای را از اولویت های بخش کشاورزی در استان مازندران اعلام نمود و اضافه کرد : اجرای این طرح ها از حمایت خوب تسهیلاتی بانکی نیز برخوردار است و در شرق استان نیز یک هزار هکتار در قالب شهرک گلخانه ای پیش بینی شده است که می تواند جذابیت ویژه ای برای سرمایه گذاری از جمله سرمایه گذاری خارجی ایجاد کند.

وی گفت : سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای توسعه محصولات گلخانه ای تلاش های خوبی تا به امروز انجام داده است و ما در این حوزه آمادگی انجام سرمایه گذاری های مشترک با سرمایه گذاران اسپانیایی را داریم و انتظار داریم این ظرفیت کم نظیر از سوی سفارت جمهوری اسلامی در اسپانیا به سرمایه گذاران آن کشور معرفی شود.

استاندار مازندران با اشاره به تولید بیش از 2.5 میلیون تنی مرکبات در این خطه شمال کشور ، گفت : اسپانیا یکی از کشورهای وارد کننده مرکبات در جهان است و شناساندن مرکبات تولیدی مازندران و بسترسازی مناسب می تواند به گسترش روابط تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و اسپانیا بینجامد چون مازندران قادر است نیاز آن کشور به مرکبات را در گونه های مختلف تامین کند.

بر اساس آمارهای رسمی ، مازندران 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که گونه های مختلف پرتقال ، نارنگی ، لیمو و غیره در آنها تولید می شود.

حسین زادگان مشکل اصلی در صادرات مرکبات استان به خارج از کشور را با وجود داشتن رتبه اول کشوری در تولید آن ، نداشتن برند مناسب دانست و گفت : با وجود این که استان در حوزه تولید مرکبات رتبه اول کشور را دارد ، ولی ما تا به امروز پیروز به برند سازی مناسب برای این محصول در حوزه صادراتی نشده ایم و مرکبات ما در جهان با نام استان ما ناشناخته است.

استاندار مازندران همچنین به تجهیز دو پایانه صادراتی محصولات کشاروزی استان تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت : با راه اندازی این دو پایانه استان مازندران می تواند توفیق بیشتری در صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه ای داشته باشد.

وی یکی از این پایانه ها را مربوط به صادرات آبزیان معرفی کرد و گفت : در استان مازندران سرمایه گذاری خوبی در حوزه تولید آبزیان به خصوص ماهیان خاوکمک از سوی بخش خصوصی انجام شد که بخشی از این تولیدات پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به بازار عرضه شود و چنانچه این محصولات آبزی پروری به خصوص خاویار به مرحله صادرات نرسد، می تواند مسائلی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و حتی آنها را مجبور به کاهش تولید کند.

وی از سفیر ایران در اسپاینا خواست تا زمینه صادرات محصولات خاوکمک را به کشور اسپانیا در راستای حمایت از تولیدکنندگان این بخش فراهم کند.

حسین زادگان همچنین در این نشست آمادگی مازندران را برای همکاری مشترک در زمینه پسماند و فولاد با اسپانیا اعلام نمود و گفت : با وجود این که در سال های اخیر کارهای خوبی در حوزه پسماند در استان انجام شد، ولی همچنان جا برای کار در حوزه پسماند و زیست محیطی وجود دارد.

وعده سفیر برای رایزنی و گسترش روابط تجاری مازندران با اسپانیا

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مادرید هم در این نشست ویدئو کنفرانسی با اشاره به توانمندی های استان مازندران در حوزه تولید محصولات کشاورزی ، گفت : قابلیت های مازندران در حوزه تولید محصولات کشاورزی شامل مرکبات، آبزیان، گوشت سفید ، برنج به خصوص محصولات گلخانه ای و گل های زینتی بستر خوبی برای گسترش روابط تجاری میان مازندران و اسپانیا است.

حسن قشقاوی اضافه کرد : علاوه بر این ، مازندران در زمینه صنایع چوبی و سنگ های تزیینی که از نیازمندی های مادرید بوده و از این روزها از چین تامین می شود نیز قابلیت های خوبی دارد که می تواند در قالب صدور مواد اولیه به مادرید جای گیرد.

وی مزیت صادرات مواد اولیه شامل صنایع چوبی و سنگ های تزیینی را معافیت از عوارض و تعرفه گمرکی دانست و گفت : استان مازندران می تواند در این حوزه ، بخش زیادی از نیازمندی اسپانیا را تامین کند و سفارت جمهوری اسلامی در مادرید نیز آماده بسترسازی برای واردات این محصولات از مازندران به اسپانیا است.

سفیر ایران در مادرید گسترش شرکت های دانش بنیان را از دیگر مزیت های مازندران برشمرد و گفت : مازندران در حوزه شرکت های دانش بنیان مزیت های خوبی دارد و حتی در نگاه اولیه می توان دریافت که شرکت های دانش بنیان ایران و استان مازندران توانمندی به مراتب بیشتری از مادرید دارند.

قشقاوی اضافه کرد : طی 2 سال گذشته به دلیل تحولات سیاسی ناشی از شکل گیری دولت جدید در اسپانیا و همچنین شیوع ویروس کرونا از سال گذشته تا به امروز ، صدور ویزا برای گروه های تجاری خارجی تا حدود زیادی با محدودیت روبرو شد ولی اکنون با اتمام فرایند شکل گیری دولت جدید در مادرید که حسن نیت خوبی نیز نسبت به ارتباط با کشورمان دارد ، زمینه برای سفر گروه های تجاری دو جانبه فراهم شده است.

وی ادامه داد : در حال حاضر اعلام آمادگی حدود 30 گروه تجاری ایرانی را برای سفر به اسپانیا در اختیار داریم ولی با وجود تواتمندی های خوب استان مازندران در حوزه های مختلف و این که هیچ یک از این گروه ها از مناطق شاقتصادی کشور نیستند ، زمینه خوبی برای حضور هیاتی از مازندران که ظرفیت تولید محصولات کشاورزی زیادی دارد ، در اسپانیا وجود دارد.

سفیر ایران در مادرید سفر گروه های تجاری از مازندران به اسپانیا را برای آشنایی با نیازمندی های دو جانبه و توسعه همکاری های مشترک ضروری دانست و برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

برقراری پرواز تهران- مادرید

سفیر ایران در مادرید همچنین با اشاره به برقراری پرواز مستقیم تهران - مادرید ، گفت : در حال حاضر این پرواز در هفته یک بار در روزهای چهارشنبه انجام می شود که گروه های تجاری می توانند از این موقعیت برای سفر به اسپانیا استفاده کنند.

قشقاوی اضافه کرد : اگرچه به دلیل شیوع ویروس کرونا و موج دوم این ویروس در اسپانیا صدور ویزا به سختی انجام می شود، ولی از طریق رایزنی با سفارت اسپانیا در تهران تلاش می شود تا این مسائل کاهش یابد.

وی سرمایه گذاری مشترک را یکی از راهکارهای مهم گسترش روابط دو جانبه اعلام نمود و خواهان پیشگام شدن سرمایه گذاران استان مازندران در این حوزه شد.

سفیر ایران در مادرید با اشاره به تولید ماشین آلات کشاورزی در مازندران ، گفت : شرکت های تولید کننده ماشین آلات و ابزار کشاورزی مازندران با توانمندی که در تولید این تجهیزات دارند، می توانند ورود خوبی به اسپانیا داشته باشند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33623

به "خبرنگاران رایزنی مازندران برای گسترش روابط تجاری با اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رایزنی مازندران برای گسترش روابط تجاری با اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید