زانویم خالی می کند، دکتر!

به گزارش بلاگ پو، اگر از درد زانو رنج می برید و وقتی نشسته اید دیگر نمی توانید از جایتان بلند شوید و به اصطلاح زانویتان قفل می شود، در اولین فرصت به یک متخصص زانو مراجعه کنید زیرا اینها نشانه های خوبی نیستند و می توانند علامت صدمه های جدی منیسک ها

زانویم خالی می کند، دکتر!

گفت وگو با دکتر محمدرضا فراهانچی، ارتوپد و جراح زانو و آرتروسکوپی

اگر از درد زانو رنج می برید و وقتی نشسته اید دیگر نمی توانید از جایتان بلند شوید و به اصطلاح زانویتان قفل می گردد، در اولین فرصت به یک متخصص زانو مراجعه کنید زیرا اینها نشانه های خوبی نیستند و می توانند علامت صدمه های جدی منیسک ها و رباط های زانو باشند. با دکتر محمدرضا فراهانچی، ارتوپد و جراح زانو و آرتروسکوپی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره همین موضوع گفت وگو کرده ایم.

آقای دکتر! تا به حال زیاد شنیده ایم یکی از دوستانمان دچار پارگی منیسک یا رباط زانو شده باشد. به طور کلی منیسک و رباط ها چه نقشی در زانو دارند؟

منیسک ها 2 غضروف هستند که در 2 طرف زانو قرار گرفته اند. هر زانو یک منیسک داخلی و یک منیسک خارجی دارد. منیسک، سطح مفصل استخوان را می پوشاند و باعث استقامت و پایداری زانو می گردد. با توجه به اینکه سطح فوقانی غضروفی استخوان ساق پا که در ساختمان زانو حاضر می گردد مسطح است و قسمت غضروفی استخوانی ران که در ساختمان زانو حاضر می گردد گرد است، برای تطبیق بهتر این دو سطح، غضروف ها نقش اساسی دارند و باعث می شوند قسمت غضروفی ران و ساق پا در یک شرایط مناسب با هم حرکت کنند. در زانو 4 نوع رباط اصلی داریم؛ رباط های ضربدری که به صورت قدامی و خلفی هستند و 2 رباط داخلی و خارجی. در مجموع رباط ها به کمک منیسک ها، عضلات و تاندون باعث مقاومت مفصل زانو می شوند.

چه نوع صدمه هایی باعث پارگی منیسک یا رباط می شوند؟

2 نوع آسیب منیسک داریم؛ یک نوع در جوان های زیر 35 سال و در پی صدمات و آسیب های ورزشی و تصادفات اتفاق می افتد و مقدار پارگی آن به شدت آسیب بستگی دارد و نوع دیگر در افراد میانسال و از سن 50-45 سالگی به بعد دیده می گردد و به شدت آرتروز بستگی دارد. گاهی خوردگی تدریجی مفاصل باعث پارگی منیسک و رباط ها می گردد و درد شدیدی ایجاد می کند.

آیا درد همیشه علامت اصلی است؟

پارگی های خفیف شاید با درد چندانی همراه نباشند ولی پارگی منیسک با احساس گرفتگی، قفل شدن یا صدایی مثل تق تق همراه است یعنی زانو قفل می گردد و با یک صدا قفل شدگی برطرف می گردد. اگر پارگی در منیسک داخلی رخ داده باشد، قسمت داخلی و میانی زانو و اگر در منیسک خارجی باشد، در قسمت خارجی و میانی زانو هنگام نشستن، راه رفتن، ایستادن و چرخیدن درد شدیدی ایجاد می گردد. در پارگی رباط، زانو هنگام راه رفتن بسیار ناپایدار است. از این حالت به خالی شدن تعبیر می گردد و فرد احساس می کند هر لحظه ممکن است تعادل خود را از دست بدهد و زمین بخورد. گاهی فقط به زانو ضربه وارد می گردد و پارگی رخ نمی دهد. التهاب پرده داخل زانو باعث تورم و درد موقتی می گردد ولی با معاینه پزشک و درمان های دوره ای، درد و علایم به طور کامل فروکش می کند.

چگونه متوجه پارگی منیسک یا رباط بیمار می شوید؟

در پارگی منیسک، علایم بالینی و پرسش از بیماران به ما در تشخیص کمک می کند. بیشتر بیماران از درد و قفل شدن زانو شاکی هستند. گاهی هم زانو متورم است. عضله چهار سر ران معمولا به دلیل پارگی و درد شدید ضعیف و لاغر می گردد. چه پارگی باشد چه نباشد، از همان بدو ورود بیمار به کلینیک، تقویت عضله چهار سر ران که به درد هم حساس است، شروع می گردد تا مراحل تشخیص قطعی طی گردد. فیزیوتراپی عضله4 سر ران را تقویت می کند و بیمار می تواند حرکات مفصل را بعد از کاهش درد، شروع کند. معاینه های مختلفی برای پی بردن به پارگی منیسک و رباط ها وجود دارد ولی تشخیص قطعی و نهایی با MRI و آرتروگرافی (عکس رنگی) است. برای تشخیص پارگی رباط ها از MRI استفاده می کنیم ولی در پارگی منیسک ها آرتروگرافی بسیار کمک کننده است.

در صورت وجود پارگی چه باید کرد؟

در این حالت منیسک ها و رباط های آسیب دیده باید ترمیم شوند. نقش منیسک در زانو بسیار مهم است. در گذشته برای درمان پارگی ها جراحی باز انجام می دادند و منیسک را به طور کامل برمی داشتند اما امروزه دیگر جراحان حق چنین کاری را ندارند. با استفاده از آرتروسکوپی 2 یا 3 سوراخ 5-4 میلی متری در اطراف زانو ایجاد می گردد و با یک دوربین داخل زانو کاملا مورد بررسی قرار می گیرد و پارگی به راحتی ترمیم می گردد. تجربه نشان داده در افراد میانسالی که منیسک کاملا از بین رفته و له شده و درد شدیدی هم دارند، با برداشتن منیسک درد تا 80 درصد کاهش می یابد ولی تا آنجا که ممکن است سعی می کنیم بافت را ترمیم کنیم. در بیماران میانسال (60-55 سال به بالا) با توجه به نقش منیسک، فقط قسمت پاره شده برداشته می گردد اما استثناء دیگری هم داریم و آن ورزشکاران حرفه ای هستند. بعد از ترمیم منیسک لازم است بیمار حدود 6 ماه استراحت کند اما برای ورزشکاران حرفه ای که باید سریعا به تمرین تیم برگردند جراح به ناچار قسمت پاره شده را برمی دارد.

آیا ترمیم رباط مانند ترمیم منیسک است؟

ترمیم رباط و آرتروسکوپی کاملا با هم متفاوتند. آرتروسکوپی روش راحتی است و در پارگی منیسک ها مورد استفاده قرار می گیرد. بیمار صبح عمل جراحی را انجام می دهد و عصر به منزل بازمی گردد. مدت کوتاهی را باید با چوب زیربغل راه برود ولی با شروع فیزیوتراپی و به محض اینکه احساس راحتی کرد، می تواند چوب های زیربغل را کنار بگذارد اما جراحی رباط، جراحی ترمیمی نیست بلکه رباط باید جایگزین گردد. این عمل جراحی بسیار سخت است و مدت زمان طولانی هم برای بهبود کامل نیاز است.

ورزشکاران یا میانسالان برای پیشگیری از پارگی رباط و منیسک باید به چه نکاتی توجه کنند؟

گرم کردن و حرکات کششی قبل از ورزش، افزایش تدریجی تمرین ها و آمادگی ورزشکار نکات مهمی هستند که مربیان ورزشی باید همه آنها را رعایت کنند. مربیان باید به ورزشکاران آموزش های مناسبی بدهند تا از برخورد آنها هنگام ورزش و با یکدیگر یا لگد زدن به ساق پا یا زانو خودداری کنند. در مورد میانسالان، نشستن دو زانو روی زمین و بلند شدن سریع ممکن است باعث پارگی منیسک گردد. به هر حال افزایش سن و آرتروز و تغییرات مکانیکال منیسک و رباط ها را مستعد پارگی می کند. با کم کردن وزن، استفاده از صندلی و توالت فرنگی و تختخواب و به طور کلی کم کردن فشار به زانوها، می توان جلوی آسیب به منیسک و رباط ها را گرفت.

منبع : هفته نامه سلامت

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 56040

به "زانویم خالی می کند، دکتر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زانویم خالی می کند، دکتر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید