شغل: گیمر! این واقعی است یا خنده دار؟

به گزارش بلاگ پو، طاهره احمدی:صدای تشویق تماشاچی ها ورزشگاه را پر نموده است، دقایق پایانی بازی تند می گذرند، همه تماشاگران منتظرند ببینند پایان چه کسی برنده جام قهرمانی خواهد شد؟ بارسلونا در برابر بارسلونا، یک سمت زمین بارسلونایی های آبی اناری و سمت دیگر بارسلونای هایی سفید رنگ. آبی اناری ها دو هیچ جلو هستند و منتظرند این چند دقیقه پایانی هم بگذرد.

شغل: گیمر! این واقعی است یا خنده دار؟

تماشاگران به تشویق های پی درپی خود در زمین ادامه می دهند، این سوی شیشه هم صدای تماشاگران حاضر در برج میلاد توی گوش نیما صادقی و محمد کاقتصادی قالیباف می پیچد... و بالأخره سوت سرانجام بازی به صدا درمی آید و جام قهرمانی به نیما صادقی و طرفداران مجازی و واقعی او می رسد.

این فقط گوشه ای از دنیای دو گیمر نام آشنای ایرانی در لیگ چهارم بازی های کامپیوتری در برج میلاد در رشته فیفا به شمار می آید. بنابه گفته حسن کریمی قدوسی، مدیر عامل سابق بنیاد ملی بازی های رایانه ای، علاوه بر این دو گیمر، 12 هزار گیمر دیگر در رشته هایی همچون پِس، کلش رویال، پسرخوانده، کانتر استرایک و کوییز آو کینگ شهریور پارسال با یک دیگر رقابت کردند.

روابط عمومی بنیاد ملی بازی های رایانه ای، تیر 1397 اظهار داشت: 28 میلیون گیمر در ایران وجود دارد، یعنی تمامی کسانی که چه به صورت حرفه ای و یا تفریحی گیم بازی می نمایند که در نهایت 12 هزار نفر به عنوان گیمر حرفه ای و 18 نفر به عنوان قهرمان در رشته های گفته شده شناخته می شوند.

چهارمین لیگ بازی های رایانه ای، عکس ها: بنیاد ملی بازی های رایانه ای

عکس: آدام بری/ گتی ایمیج

  • گیمر؛ این شغل است یا نه؟

گیمرها در ایران با مسائل بسیار زیادی روبه رو هستند که یکی از مسائلی که بیش تر گیمرها به آن اشاره می نمایند، ناآگاهی بخش بزرگی از جامعه نسبت به گیم و گیمر است.

نیما صادقی قهرمان رشته فیفا 2018، لیگ چهارم در این باره می گوید: نمی توانیم گیم را به عنوان شغل انتخاب کنیم و برای زندگی بر روی آن سرمایه گذاری کنیم، چون تعداد زیادی اصلاً نمی دانند گیمر یعنی چه؟ و اگر ما بگوییم گیمر هستیم ما را مسخره می نمایند. می گویند همان که بچه ها بازی می نمایند؟ و نگاهی خیلی سطحی به این کار دارند. هرچند واقعیت این کار اصلاً مطابق این تصویر نیست. دراین دو سال فینال های برج میلاد زنده پخش شده و مردم کمی بیش تر با این مسابقه ها آشنا شده اند. تا قبل از قهرمانی در لیگ چهارم در برج میلاد، وقتی در میان فامیل می گفتم فیفا بازی می کنم و برنده فلان کاپ شده ام مسخره ام می کردند و می گفتند: فیفا چیه، بیا برو سر کار. اما بعد از بازی های برج میلاد و پخش زنده این مسابقات، کمی نظرشان عوض شد.

محمد اَچرَش قهرمان رشته پِس، در چهارمین دوره لیگ بازی های رایانه ای کشور هم می گوید که نمی تواند گیمری را به عنوان شغل خود مطرح کند، زیرا شغل باید درآمد مشخصی داشته باشد که در ایران گیمرها چنین درآمدی ندارند.

البته اوضاع محمد کاقتصادیقالیباف، پرافتخارترین بازیکن تاریخ بازیهای رایانهای در ایران در رشتههای پِس و فیفا و پارسا رسولی، قهرمان مسابقات کاپ هیئت فوتبال استان تهران کمی فرق میکند. این دو نفر چند وقتی است که قرارداد دارند. مجموعهی ورزشی شمشاد قم بهعنوان اولین باشگاه ورزشهای الکترونیک در ایران، اواخر خرداد سال جاری قراردادی 15 ماهه ابتدا با محمد کاقتصادیقالیباف و پس از آن با پارسال رسولی منعقد نموده است. سیدمحمود رضوی، مدیر مجموعهی ورزشی شمشاد میگوید که این مؤسسه با هدف حمایت از ورزشهای الکترونیک و یاری به پیشرفت این رشته در استان قم و سطح کشور، با بازیکنان حرفهای قرارداد بسته است.

اما با این همه، باز پارسا رسولی هنگام صحبت کردن درباره شغل، خود را گیمر معرفی نمی نماید، چون فکر می نماید بیش تر افراد وقتی کسی گیمر بودن را به عنوان شغل خود معرفی می نماید، خنده شان می گیرد. علاوه بر این بیش تر افراد اهمیتی به این حرفه نمی دهند و مثلاً می گویند: مگر چه کار می کنی؟ چند تا دکمه را فشار می دهی دیگر. با این اوصاف گویا فقط محمد کاقتصادی قالیباف می ماند که وقت حرف زدن از شغل، با اطمینان خود را گیمر معرفی می نماید.

راستا حرفه ای شدنِ گیمرها در ایران به آن آسانی نیست که وقت تماشای بازی ها به نظر می رسد، در این راستا آن قدر مشکل پیشِ روی گیمرها هست که گویا هر کدام از آن ها، قصه ای بالا بلند برای تعریف کردن دارند.

محمد اَچرَش،قهرمان رشته پِس در لیگ چهارم

  • مسائل حضور در مسابقات بین المللی

هرچند که نیما صادقی، با قهرمانی در چهارمین دوره لیگ بازی های رایانه ای در برج میلاد و در رشته فیفا 2018، توانست سهمیه حضور در بازی های دنیای را کسب کند، اما بنیاد ملی بازی های رایانه ای به دلیل مسائل ارزی، او را به بازی های دنیای اعزام نکرد و سخت است که بشنویم همه هزینه های حضور او در بازی های دنیای، حدود 30 میلیون تومان می شد.

کریمی قدوسی، مدیرعامل پیشین بنیاد ملی بازی های رایانه ای، در نشست خبری چهارمین لیگ بازی های رایانه ای، گفته بود که بازی ها بدون بودجه دولتی برگزار می گردد و هرچند از سال 2012 میلادی اعزام قهرمانان به مسابقات دنیای آغاز شده بود، قهرمانان سال 1397 به دلیل مسائل ارزی و مسئله ویزا، به مسابقات دنیای اعزام نخواهند شد.

با این وصف، نیما صادقی هنوز هم رؤیای شرکت در مسابقات دنیای را دارد و با دلخوری می گوید: در ایران نمی توان پیشرفت کرد، من سال گذشته باید به مسابقات دنیای اعزام می شدم، اما به دلیل گرانی دلار نتوانستم به این مسابقات بروم. بنیاد ملی بازی های رایانه ای قبول نکرد این مبلغ را بپردازد و من نتوانستم به بازی های دنیای بروم. چه بسا اگر می رفتم قهرمان می شدم و آینده ام را تضمین می کردم، اما خُب نشد بروم. مگر یک گیمر چند سال می تواند در اوج باشد؟ هر سال یک نفر به بازی های دنیای اعزام می گردد. در چند سال گذشته فقط یک بار در مسابقات دنیای نماینده نداشتیم، آن هم همین سالی که من قهرمان شدم. وقتی چنین اتفاقاتی پیش می آید، آدم دلسرد می گردد... بعد از این همه کوشش و 12 ساعت تمرین قهرمان شوی اما تو را به مسابقه های دنیای نفرستند. این حق من بود و به خاطر مسائل کشورم نتوانستم حقم را بگیرم. امیدوارم چنین اتفاقی برای بقیه گیمرها رخ ندهد.

در ماده 3 اساسنامه بنیاد ملی بازی های رایانه ای، کوشش برای تأمین حقوق مادی و معنوی تولیدنمایندگان و مصرف نمایندگان بازی های رایانه ای از وظایف بنیاد به شمار آمده است، اما گویا وقتی مسائل جدی می شوند، بنیاد از این گونه وظایفش هم باز می ماند کاری از پیش نمی برد.

پارسا رسولی هم در باره مسائل دریافت ویزا می گوید: مراحل اولیه ثبت نام و شرکت در مسابقاتی که در سطح دنیا برگزار می گردد، اینترنتی است که اگر سهمیه حضور در مسابقات آفلاین را بگیرید باید به کشور میزبان مسابقات بروید. حالا اگر از خان اول که اینترنت است بگذرید و سهمیه را بگیرید، تازه مسئله ویزا دریافت پیش می آید که ما اگر بخواهیم به برخی از کشورها سفر کنیم فرآیند دریافت ویزا دو سه ماه طول می کشد، اما شرکت نماینده در مسابقه ها مثلاً 10 روز فرصت دارد تا به لندن سفر کند.

  • دیگر گلایه های گیمرها

همان طور که اشاره شد محمد کاقتصادی قالیباف پرافتخارترین بازیکن تاریخ بازی های رایانه ای کشور است که از سال 2011 تا 2016 میلادی، به جز 2012، هر سال قهرمان پِس ایران بوده و در سال 2012 نیز سوم شده بود. او در سال 2018 هم در دوره چهارم لیگ، در رشته فیفا 2018 شرکت کرد و نایب قهرمان ایران شد. او که در مشهد زندگی می نماید و مسائل زیادی در این چند سال داشته است می گوید: این که بعد از این همه قهرمانی و کسب مقام در ایران، هیچ حمایتی از تو نمی گردد و گیمری را به برنامه زنده می برند که آشنا داشته و توانسته در آن برنامه شرکت کند، این ها به نظرم ضعف های بزرگی است. شما به جایگاهی می رسید که بسیاری آرزوی آن را دارند، اما چهار نفر دیگر مطرح می شوند. این اتفاق ها باعث شده اند من دل زده شوم. البته از یک لحاظ این اتفاق ها برای خودم خوب بوده و باعث شده بیش تر و قوی تر کار کنم و خودم را اثبات کنم و بگویم این منم که قهرمان شده ام.

محمد اچرش هم که از اهواز خود را به لیگ چهارم بازی های رایانه ای در برج میلاد رسانده، معتقد است گیمرهای دیگر شهرها، به جز تهران، راه سخت تری در پیش دارند، زیرا تهران امکانات بسیار بیش تری دارد. او می گوید: خدا را شکر من مشکل اقتصادی نداشتم، چون در گیم با توجه به این که حمایتی از سمت بنیادهای دولتی وجود ندارد، باید خودت پول داشته باشی تا بتوانی تجربه کسب کنی. چون در همان ابتدا که قهرمان نمی شوی و برای کسب تجربه باید پول داشته باشی که وقتی به شهر غریب می روی چیزی در جیبت وجود داشته باشد تا هزینه جای خواب، غذا و بقیه هزینه ها را بتوانی بپردازی.

  • رؤیای حضور در المپیک

سازمانی که باید از گیمرهای ایرانی حمایت کند، بنیاد ملی بازی های رایانه ای ایران است، اما گویا توان بنیاد هم محدود است و به قول پارسا رسولی کسانی که در بنیاد ملی بازی های رایانه ای هستند تمام کوشش خودشان را می نمایند تا هر کسی که از ایران سهمیه حضور در مسابقه های دنیای را به دست می آورد بتواند در این مسابقات حضور پیدا کند اما فکر می کنم قدرت اجرایی لازم را ندارند و بنیاد ملی بازی های رایانه ای از نظر قدرت و اختیاراتی که دارد، مثلاً با فدراسیون فوتبال قابل مقایسه نیست.

هشتم اردیبهشت سال جاری کریمی قدوسی جای خود را در بنیاد ملی بازی های رایانه ای به سید صادق پیمان داد. و این روزها که زمزمه افزودن بازی های رایانه ای به رشته های مسابقات المپیک به گوش می رسد، در ایران همه نگاه ها به پیمان دوخته شده است. اگر این اتفاق بیفتد و برای نخستین بار گیمرها از چهار گوشه دنیا در المپیک توکیو حضور پیدا نمایند، آیا پیمان می تواند زمینه شرکت گیمرهای ایرانی در المپیک را فراهم کند؟

  • نوجوان 16 ساله برنده بزرگ ترین جایزه شد

دوشنبه هفته گذشته، 8 مرداد، نوجوانی 16 ساله در بزرگ ترین مسابقه بازی رایانه ای فورت نایت شگفتی آفرید و توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد و جایزه اصلی این مسابقات را از آن خود کند. این مسابقات در استادیوم آرتور آش نیویورک برگزار گردید و کایل گیرس دورفِ16 ساله جام قهرمانی و جایزه 3 میلیون دلاری این مسابقات را دریافت کرد.

کایل پس از جشن قهرمانی به سوی خانواده خود رفت و آن ها را در آغوش گرفت. اعضای خانواده کایل از پنسیلوانیا برای تماشای بازی او به نیویورک رفته بودند. او در گفت وگو با شبکه سی اِن اِن گفت: کلمات نمی توانند حس مرا شرح بدهند. من خیلی خوش حالم.

  • جوان آلمانی، قهرمان جام دنیای فیفا 2019

روزهای نخست همین هفته هم لندن، میزبان مرحله سرانجامی جام دنیای فوتبال الکترونیکی فیفا 2019 بود و دوشنبه 13 مرداد،مو اوبا از آلمان 3-2 بر مساعد الدوسری از عربستان سعودی پیروز شد و جام قهرمانی و جایزه 250 هزار دلاری مسابقه ها را از آن خود کرد.

اوبا در گفت ؤگو با سایت فیفا گفت: مادرم الآن خیلی خوش حال است. او شش جفت کفش می خواست. و با خنده اضافه می نماید: خواهرم هم یک ماشین تازهمی خواهد. برایم غیرقابل تصور است.

نیما صادقی، قهرمان لیگ چهارم، عکس ها: بنیاد ملی بازی های رایانه ای

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9997

به "شغل: گیمر! این واقعی است یا خنده دار؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "شغل: گیمر! این واقعی است یا خنده دار؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شغل: گیمر! این واقعی است یا خنده دار؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید