موزه بنزین خانه آبادان، اولین صندلی سوخت ایران

به گزارش بلاگ پو، معرفی موزه بنزین خانه آبادان

آبادان شهر نفت خیر جنوب ایران است که با توجه به مناطق طبیعی و گردشگری فراوانی که دارد پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر و توریست را به سمت خود دارا می باشد. اگرچه در سال های اخیر این شهر با مشکلاتی متعددی روبرو است اما نباید فراموش کرد که بناهای تاریخی، موزه های متنوع، بازاراهای خوش عطر و بوی و از همه مهمتر مردم خونگرم و مهربان آن می تواند دل هر مسافری را ببرد و نه تنها یکبار بلکه بخواهد بارها به این شهر سفر کند. ما در این مطلب از مجله گردشگری قصد داریم تا درباره موزه بنزین خانه آبادان صحبت کنیم. موزه بنزین خانه آبادان نخسین موزه از طرح موزه های صنعت نفت است که در سال 1395 گشایش یافت، جالب است بدانید که این صندلی در سال 1306 خورشیدی در مرکز شهر آبادان افتتاح شد. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر درباره موزه بنزین خانه آبادان خدمتتان شرح دهیم.

موزه بنزین خانه آبادان، اولین صندلی سوخت ایران

با توجه به آنچه که در بالا گفتیم موزه بنزین خانه آبادان که در سال 1395 در محل پمپ بنزین قدیمی این شهر گشایش یافت، صندلیی سوخت قدیم آبادان بوده که براساس سوابق تاریخی این صندلی سوخت در ایران در سال 1306 خورشیدی در مرکز شهر آبادان تاسیس شده و این مکان در ابتدا جهت توزیع و فروش نفت سفید نیز مورد استفاده قرار می گرفت و حلب های پر شده از مواد نفتی در آن به فروش می رسید.

پس از گذشت مدتی زمانی که اتومبیل وارد ایران شد، این صندلی به پنپ بنزین تبدیل شد و هنگام سوخت گیری در این پمپ بنزین، ابتدا فرآورده های نفتی در مخازن پرچ شده نگهداری می شد، با استفاده از تلمبه های دستی به ظروف پیمانه ای منتقل و سپس بر اساس احتیاج هر مصرف کننده، سوخت به وی تحویل داده می شد. این صندلی با ساخته شدن صندلی جدیدی در نزدیکی آن از رده و مدتی کاربری های دیگر یافت تا این که پس از موافقت وزیر نفت در سال 1393 با راه اندازی موزه های نفت در آبادان، این مکان در اولویت های صنعت نفت برای تبدیل شدن به موزه نیز نهاده شد.

مساحت موزه خانه بنزین آبادان برابر با 1856 مترمربع است و همجوار با صندلی جدید پمپ بنزین در مرکز شهر و مقابل شورای شهر آبادان واقع شده است؛ به طور کلی این موزه از یک ساختمان اصلی و دو ساختمان جانبی تشکیل شده است.

بخش های مختلف موزه خانه بنزین آبادان

ساختمان شماره یک موزه بنزین خانه آبادان

ساختمان اصلی موزه خانه بنزین آبادان به دلیل نوع معماری که دارد از دیگر ساختمان های این مجموعه متمایز شده است؛ بنای ساختمان شماره یک شش ضلعی بوده و نزدیک به 90 سال هم قدمت دارد. این ساختمان با توجه به این که اولین صندلی سوخت کشور بوده برای این که در حال حاضر از آن به عنوان موزه تعریف گردد مورد مرمت ها و بازسازی های زیادی نهاده شده است، گفتنی است که بگوییم این بنا آسیب های ناشیانه ای هم دیده بود. به طوری که برای پیدا کردن آجرهای بغدادی استفاده شده در این ساختمان انبارهای بسیاری را در شهر آبادان زیر رو شده است.

ساختمان شماره یک موزه خانه بنزین آبادان از دو سالن کوچک تشکیل شده که در هر یک اشیای خاص و منحصر به فردی به نمایش در آمده است .از جمله انواع بشکه، پیمانه نفت و قیف، انواع کیل و پیمانه های مدرج و مجموعه ای از حلب های20 لیتری مخصوص حمل سوخت و مواد نفتی. همین طور تصاویری از صندلی های قدیمی بنزین و توزیع کنندگان سوخت که از طریق حیواناتی همچون قاطر و شتر، نفت را به نقاط دور دست می بردند.

ساختمان شماره دو موزه بنزین خانه آبادان

در ضلع شمال غربی موزه خانه بنزین آبادان، ساختمان دیگری با قدمت 60 سال وجود دارد که زمانی به عنوان ساختمان پخش مورد بهره برداری نهاده شده است. با انتقال این واحد به نقطه دیگری این مکان تا مدت ها به عنوان اتاق بدن سازی کاربری داشت و مدتی بعد این محل مکانی برای تعمیر دستگاه های پمپ بنزین بوده است. تقریبا از حدود 20 سال پیش این بخش به علت فرسودگی بنا به انبار تبدیل شد.

جالب است بدانید که این ساختمان از چهار سرسرا تشکیل شده است که در سرسرای اول، به عنوان بخش ورودی ساختمان لوازم نفت سوز خانگی و صنعتی و نمونه هایی از اسکناس ها و تمبرهای صنعت نفت به مناسبت های مختلف چاپ و منتشر شده است. در این بخش انواع چراغ لامپا، گردسوز، فانوس، دستگاه خوراک پزی، اجاق فتیله ای، چراغ تلمبه ای نفتی (پریموس) و … به نمایش گذاشته شده اند.

آن موقعی که این صندلی تاسیس شد، نفت سفید با حلب های 20 لیتری حمل و از طریق پیمانه یا کیل در اندازه های مختلف از یک لیتری گرفته 15 لیتری و با استفاده از قیف نیز توزیع می شد. به دلیل سنگینی که این حلب ها داشته اند از مخزن هایی برای حمل نفت استفاده شد. دو مخزن پرچی بزرگ نیز در محوطه میانی ساختمان های شماره یک و دو از دیگر اجزای تشکیل دهنده موزه هستند، جالب آن که به دلیل نبود فناوری جوش در آن موقع، کلیه اتصالات این مخازن با پرچ صورت گرفته است.

یک دستگاه تانکر قدیمی حمل سوخت گازوئیل از نوع لیلاند ساخت کشور انگلستان، یک دستگاه تانکر لیلاند برای حمل سوخت هواپیما و یک دستگاه ماشین آتش نشانی آمریکایی مارک دوژ، از جمله خودروهای مستقر در این قسمت وجود دارد که می توانید آن را هم مشاهده کنید.

گفتنی است که بگوییم نصب تصاویری از مراحل انتقال سوخت از مبدا به مقصد و انواع نفت کش ها روی دیوارهای محوطه، اطلاعات جامعی را درخصوص نحوه توزیع نفت در اختیار بازدیدکنندگان می گذارد.

ساختمان شماره سه و محوطه موزه بنزین خانه آبادان

بخش دیگری از موزه خانه بنزین آبادان فضای باز و محوطه بیرونی آن است که در بدو ورود به موزه با آن روبرو خواهید بود. محوطه ای بسیار وسیع و مزین به گیاهان و درختان بومی قابل مشاهده است. در این محوطه شما یک دستگاه خودرو اپل قدیمی قرمز رنگ که ساخت کشور آلمان است می توانید ببینید که متعلق به سال 1953 است. ماکتی از یک دستگاه پمپ بنزین قدیمی دستی و کارمند صندلی در حال بنزین زدن در این محوطه، نحوه سوخت رسانی را در ایام گذشته به تصویر می کشد. در این فضا مجموعه از دستگاه های پمپ بنزین به ترتیب سال ساخت و بر اساس روند تکاملی آن ها کنار هم چیده شده اند.

در این فضا مجموعه ای از دستگاه های پمپ بنزین به ترتیب سال ساخت و بر اساس روند تکاملی آنها، کنار هم چیده شده اند. قدیمی ترین دستگاه، یک پمپ دستی شیشه ای مدرج ساخت 1925 میلادی است که به شرکت انگلیسی ساتم تعلق دارد. اغلب دستگاه های نمایش داده شده که تعداد آنها به 12 عدد می رسد، ساخت شرکت های انگلیسی، آمریکایی و ژاپنی است که البته در میان آنها محصولات کشورهای آلمان، استرالیا و هندوستان نیز دیده می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: الی گشت
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 4771

به "موزه بنزین خانه آبادان، اولین صندلی سوخت ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه بنزین خانه آبادان، اولین صندلی سوخت ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید