نقشه راه فناوری کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا تدوین می گردد

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، چهارمین فروم فناوری های کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف آنالیز ابعاد فنی شبکه های توزیع کلید کوانتومی پیاده سازی شده در جهان و ارائه نتایج پژوهش درباره فناوری کوانتومی، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار گردید.

نقشه راه فناوری کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا تدوین می گردد

در این فروم معصومه شیریچیان پژوهشگر شبکه های کوانتومی مرکز تحقیقات مخابرات ایران با اشاره به نتایج پژوهش خود پیرامون فناوری کوانتومی از ایجاد ارتباطات کونتومی برای حفظ امنیت ارتباطات در برابر رایانه های کوانتومی اطلاع داد و گفت: این بر مبنای اصول بنیادین و خدشه ناپذیر مکانیک کوانتومی راسخ است و می تواند امنیت ارتباطات را به صورت بی قید و شرط تضمین کند.

وی که در پروژه تهیه نقشه راه فناوری کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا، آنالیز شبکه های کوانتومی را بر عهده دارد، گفت: امنیت ارتباطات کلاسیک بر مبنای حل مسائل سخت ریاضی است که رایانه های کلاسیک عملاً قادر به حل آن ها نیستند ولی رایانه های کوانتومی به دلیل سرعت پردازش بالا قادر هستند این مسائل سخت را در زمان بسیار کوتاهی حل کنند و کلید رمزنگاری ارتباطات کلاسیک را بشکنند.

این پژوهشگر گفت: طبق پیش بینی های درج شده در گزارش مؤسسه هادسون آمریکا در حوزه فناوری های کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا، رایانه های کوانتومی بزرگ مقیاس با توانایی هک کردن سیستم های رمزنگاری کنونی بین 5 تا 15 سال آینده ساخته خواهند شد. این موضوع می تواند امنیت ملی و مالی کشورهایی که مجهز به فناوری ارتباطات و رمزنگاری کوانتومی برای مقابله با این تهدید نیستند را به خطر بیندازد.

وی ادامه داد: لذا ارتباطات کوانتومی به عنوان یک راه چاره برای حفظ امنیت ارتباطات در برابر رایانه های کوانتومی محسوب می گردد و لزوم ایجاد شبکه های کوانتومی برای برقراری امنیت ارتباطات بیش از پیش احساس می گردد که نسل اول این شبکه ها، شبکه توزیع کلید کوانتومی است که برای پیاده سازی آن از شبکه های کلاسیک موجود می توان استفاده کرد.

شیریچیان اضافه کرد: نسل بعدی شبکه های کوانتومی، شبکه های گره های نسبتاً قابل اعتماد و نسل سوم آن شبکه اینترنت کوانتومی است که اساس کار آن بر مبنای درهم تنیدگی است.

پژوهشگر گروه ارتباطات نوری پژوهشکده فناوری ارتباطات در خصوص اینکه آیا اجرای این فناوری به سرمایه کلانی احتیاج دارد یا خیر، گفت: هر پروژه ای در زمان اجرا احتیاج به سرمایه دارد اما بخش اعظم این فناوری مبتنی بر دانش یک مجموعه است و در کنار آن به دستگاه هایی احتیاج است تا بتوان توزیع کلید کوانتومی را در کشور پیاده سازی کرد. البته امکان ساخت برخی از دستگاه ها در کشور وجود دارد.

وی توضیح داد: تا دو ماه آینده نقشه راه فناوری کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا نهایی خواهد شد.

در این فروم همچنین آنالیز شبکه های توزیع کلید کوانتومی شهری و بلند برد پیاده سازی شده در چین، آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن مورد نقد و آنالیز نهاده شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8817

به "نقشه راه فناوری کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا تدوین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه راه فناوری کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا تدوین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید