هشدار پزشکان درباره پیامد آلودگی هوا بر سلامت مردم

به گزارش بلاگ پو، آلودگی وحشتناک هوای این روزهای کلانشهرها سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است، شماری از پزشکان ضمن تاکید بر اطلاع رسانی همه جانبه، درخصوص پیامدهای آن بر سلامت شهروندان هشدار داده و بر رعایت مسائل بهداشتی مقابله با آلودگی تاکید کرده اند.

هشدار پزشکان درباره پیامد آلودگی هوا بر سلامت مردم

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، این پزشکان معتقدند که آلودگی هوا می تواند باعث بروز بیماری های ریوی، تنفسی، قلبی، عروقی، گوارشی و در نهایت سرطان و مرگ و میر شود که به این منظور اطلاع رسانی و آگاهی عمومی به شهروندان به ویژه افراد در معرض خطر مانند بچه ها، بزرگسالان، بیماران و زنان باردار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یک پزشک متخصص داخلی در این ارتباط گفت: آلودگی هوا در سیستم های مختلف بدن اعم از پوست، دستگاه گوارش، سیستم ایمنی و سیستم ریوی، تنفسی همچنین سیستم تولید مثل اثر گذاشته و بیماری های مختلفی را در این بخش ها ایجاد می کند.

رضا ترحمی اضافه کرد: در این میان ریه یکی از اعضای حساس و به نوعی فیلتر بدن به شمار می آید که مسوولیت تبادل اکسیژن و دی اکسیدکربن را عهده دار است و اگر به دلایلی اکسیژن محیطی کاهش یابد و یا بافت ریه دچار بیماری شود، تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن انجام نمی گیرد و فرد دچار عوارضی خواهد شد که هرچه سن افراد کم باشد و یا فرد سالمند باشد، این عوارض بیشتر بوده و در واقع مسائل بیشتری را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به تاثیر آلاینده ها بر روی خانم های باردار گفت: آلودگی هوا بر روی جنین تأثیر گذاشته و رشد آن را با اختلال همراه می کند، ضمن اینکه احتمال وجود جهش در سیستم کروموزومی جنین وجود دارد.

این پزشک متخصص اعلام نمود: آلودگی هوا زمانی که از راه بینی وارد سیستم تنفسی می شود می تواند بیماری هایی مانند سینوزیت، عفونت ریه، برونشیت و ذات الریه را در بدن ایجاد کند.

وی همچنین تاثیر آلودگی هوا را بر بروز بیماری های شدید تنفسی مانند آسم و همچنین بیماری های بدخیم دیگری همانند سرطان را بسیار جدی دانست.

وی یادآور شد: در شرایط که آلودگی اصفهان شدت بیشتری دارد باید اطلاع رسانی مطلوبی از سوی رسانه ها به شهروندان انجام شود تا همه بدانند با رعایت نکات بهداشتی دچار مسائل جسمی حادی نشوند.

  • آلودگی هوا بر رشد و هوش بچه ها بسیار تاثیرگذار است

یک پزشک متخصص اطفال تاثیر آلودگی هوا را بر رشد جسمی و هوشی بچه ها بسیار تاثیرگذار و غیرقابل جبران دانست.

مرضیه گلشاهی اضافه کرد: آلودگی هوا موجب کاهش و توقف رشد جسمی، پایین آمدن ضریب هوشی و تمرکز بچه ها می شود.

وی با اشاره به این که در شهرهای آلوده احتمال ابتلا به عفونت های تنفسی همچون آنفلوآنزا و ذات الریه 2 برابر است گفت: با توجه به اینکه ویروس های سرماخوردگی و آنفلوآنزا در این فصل بسیار شایع است آلودگی هوا فضایی را برای انتشار سریع این ویروس ها فراهم می کند و بچه ها بیشتر از بزررگسالان در معرض ابتلا به این بیماری ها قرار می گیرند.

این پزشک متخصص یادآور شد: در بچه ها به دلیل این که سیستم ریوی آنها کاملاً رشد نکرده آلودگی هوا بیشتر سبب آسیب به آنها می شود.

وی شرح داد: در بچه ها افزایش سطح هموگلوبین به طور طبیعی بالاتر از سایر افراد است ولی در روزهای آلوده این حالت تشدید پیدا کرده و در واقع اکسیژن رسانی نامناسب در بدن کودک سبب سیانوز می شود و کبودی پوست و تنگی نفس را برای بچه ها به همراه خواهد داشت.

گلشاهی به شهروندان توصیه کرد که در روزهای آلوده همه افراد به ویژه بچه ها و سالمندان و سایر گروه های پرخطر از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.

وی، نوشیدن آب به اندازه کافی، شست و شوی دست و صورت و مرطوب نگه داشتن منزل و محیط کار را از دیگر الزامات زمان آلودگی هوا مطرح کرد.

این پزشک متخصص تاکید کرد که مواد خوراکی پرفایده و سالم مانند شیر، میوه و سبزیجات بیشتر استفاده شود و مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه های گازدار، بطور کامل حذف شود.

آلودگی هوا یکی از چالش های اساسی کلان شهر اصفهان و سایر شهرهای صنعتی و بزرگ این استان است و با وجود تاکید همه مردم، مسئولان و کارشناسان برای رفع آن، همچنان این مصیبت دامنگیر این خطه بوده و این روزها نیز شدت آن افزایش قابل توجهی یافته است.

درحالی که مسئولان از اقدام های عاجل برای کاهش میزان آلاینده ها خبر می دهند، گفته های دیگری حاکی از مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا و افزایش تعداد بیماران در این روزهاست.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، مطالعه انجام شده در مورد تبعات آلودگی هوا در هفت شهر بزرگ ایران نشان می دهد که سالانه 29 هزار و 500 نفر در این شهرها جان خود را بر اثر آلودگی از دست می دهند که این تعداد کشته شده، برابر با تلفات زلزله بم است.

رضا ملک زاده اضافه کرد: برخی از این افراد در معرض بیماری هایی مانند سکته قلبی و سرطان قرار داشتند اما به دلیل آلودگی هوا چند سال زودتر فوت کردند.

وی با اشاره به اینکه این تعداد فوتی، حدود هشت درصد مرگ و میرها در کشور است، گفت: علاوه بر جان باختن سالانه حدود 30 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا، حدود 150 هزار نفر در مراکز درمانی، بستری می شوند که این موضوع هزینه های زیادی به خانواده ها و نظام سلامت تحمیل می کند.

مرکز پایش کنترل کیفی هوای اداره کل محیط زیست استان اصفهان، میانگین شاخص کیفی هوای اصفهان را تا عصر امروز عدد 162 مطرح کرد که بیانگر شرایط بسیار ناسالم هوای اصفهان برای عموم است.

بر این اساس و بنا به اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان مدارس اصفهان و 10 شهرستان دیگر استان در روز چهارشنبه(فردا) به دلیل افزایش غلظت و انباشت آلاینده های موجود در هوا برای دومین روز متوالی تعطیل اعلام شد.

با توجه به استمرار آلودگی هوا کارشناسان بهداشت و سلامت به مردم توصیه می کنند که در این شرایط مایعات بیشتری بویژه آب و شیر بنوشند.

نوشیدن مایعات بویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شست وشوی دستگاه گوارش می شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می برد.

از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می شود.

همچنین کارشناسان بهداشت توصیه کرده اند که در روزهای آلوده از میوه ها و سبزی های تازه بیشتر استفاده شود زیرا آنتی اکسیدان های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه ها دارند.

از طرفی مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه های گازدار بدلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می توانند اثرات سوء آلودگی هوا را افزایش دهد.

به افرادی که در محیط بیرون تردد می کنند نیز توصیه می شود قبل از خوردن غذا، دهان خود را شست و شو داده و پس از مراجعت به خانه دوش بگیرند.

مرکز بهداشت استان اصفهان نیز با تاکید بر این موارد از مردم خواسته است تا در روزهای آلوده و ناسالم از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود خودداری کنند تا شرایط به حالت مطلوب برشود.

به بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم نیز توصیه شده است که در فضاهای باز فعالیت نکنند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری کرده و در منزل استراحت کنند.

ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در بچه ها افزایش می دهد، بنابراین بچه ها را در منزل نگهدارید و درها و پنجره ها را بسته نگاه دارند.

اگر در اتومبیل و ناگزیر به تردد هستید اتومبیل شما دارای سیستم تهویه مطبوع است لذا آن را در شرایط چرخش مجدد هوا قرار دهید تا گرد و غبار ورودی به اتومبیل شما کاهش یابد.

به مدیران مدارس و مهدهای کودک نیز توصیه شده است که کلیه فعالیت های فیزیکی و ورزشی در مهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی و تمامی مقاطع تحصیلی مدارس را حذف و زنگ های تفریحی را نیز تا حد امکان در کلاس ها سپری کنند.

مرکز بهداشت اصفهان تاکید کرده است که استفاده از ماسک یکی از راهکارهای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا است ولی در استفاده از همین ماسک ها هم باید نکاتی را رعایت کرد.

ماسک های کاغذی به لحاظ اینکه آلاینده ها را از خود عبور می دهند به هیچ وجه توصیه نمی شوند و بهتر است از ماسک های فیلتردار و ماسکی که دهان و بینی را بطور کامل پوشش می دهد، استفاده شود.

ماسک های کاغذی معمولی و دستمال نمی توانند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی ما را بگیرند و بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی شود.

ماسک های ویژه ای که با عنوان P1 و P2 عرضه می شود برای این شرایط تا حدی مناسب است.

همچنین کارشناسان بهداشتی توصیه می کنند که در روزهای آلوده، روزانه سه مرتبه بینی خود را با محلول سرم یا حتی آب شست و شو دهید زیرا بخشی از آلودگی ها جذب مخاط بینی می شوند.

همچنین توصیه می شود روزانه سه مرتبه چشم ها را شست و شو دهید زیرا از طریق چشم آلودگی ها جذب بدن می شوند و چشم ها نیز آسیب می بینند.

یک فوق تخصص بیماری های ریه نیز پیش از این به ایرنا گفت: روزهایی که هوای کلان شهر اصفهان آلوده می شود تعداد مراجعان به اورژانس بیماری های ریوی و قلبی افزایش می یابد.

رامین سامی بیشتر مراجعه کنندگان به اورژانس بیماری های ریوی و قلبی در روزهای آلوده را افراد میانسال و مسن برشمرد و اضافه کرد: مرگ و میر در میان آنها اتفاق می افتد اما آمار دقیقی از آن وجود ندارد.

کارشناسان امر تاکید دارد امروز کلانشهر اصفهان با مسائلی از جمله آلودگی، دود، ترافیگ و ریزگرد روبرو است که باید برای حل این مسائل فراگیر از سوی نهادهای مربوط تدابیر اصولی اندیشیده شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16615

به "هشدار پزشکان درباره پیامد آلودگی هوا بر سلامت مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار پزشکان درباره پیامد آلودگی هوا بر سلامت مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید