همشهری: تورم و کسری بودجه نتیجه سیاستگذاری غلط دولت است

به گزارش بلاگ پو، یک کارشناس مالی معتقد است اینکه دولت روی گزینه مدیریت کسری بودجه متمرکز شده، به دلیل کیفیت نامطلوب سیاستگذاری طی دو سه سال اخیر، بیش از یک کلیدواژه با ظاهر قشنگ، اما با استفاده از روش های عجیب و غریب است.

همشهری: تورم و کسری بودجه نتیجه سیاستگذاری غلط دولت است

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، روزنامه همشهری از قول علی چشمی استادیار دانشگاه می نویسد: جهت های تامین کسری بودجه تعیین است؛ از جمله استقراض از کانال اوراق قرضه مثل اسناد خزانه و اوراق مشارکت و جهتی که در جهان و اصول بودجه ریزی نهادینه شده، این است که منابع ناشی از این استقراض نباید صرف امور جاری گردد و باید در طرح های اقتصادی و عمرانی هزینه گردد. این الگوی استاندارد برای تامین کسری بودجه است، اما دولت در ماه های اخیر رفتار عجیبی برای تامین کسری بودجه داشته، هرچند که جهت فروش اوراق بدهی را با یاری بانک مرکزی در پیش گرفته، اما مصمم است که بخشی از این کسری بودجه را از محل فروش سهام شرکت های دولتی تامین کند که طبق اعلام وزیر اقتصاد؛ 100 هزار میلیارد تومان از این محل منابع پیش بینی شده که تا اواخر مرداد حدود 26 هزار میلیارد تومان از این محل درآمد داشته است. واقعیت این است که روش کم دردسرتر و کم هزینه تری نظیر فروش اوراق قرضه و سهام سراغ نداریم که بتواند ثبات اقتصادی را حفظ کند و تورم زا نباشد. به نظرم اینکه دولت روی گزینه کسری بودجه متمرکز شده، به دلیل کیفیت نامطلوب سیاستگذاری دو، سه سال اخیر، بیشتر یک کلیدواژه با ظاهر زیباست؛ اما در باطن به نظر می رسد بر استفاده از روش های عجیب و غریب راسخ شده باشد.

به نظر می رسد در واقعیت ماجرا، دولت دنبال تامین کسری بودجه از جهتی است که دولت های آینده را در جهت سخت قرار می دهد. یا اینکه بخواهد اموال و دارایی های خود را بفروشد یا اینکه به بانک مرکزی فشار وارد کند تا از کانال هایی بتواند استقراض کند. سال هاست که دولت می خواهد نقدینگی را به سمت فراوری ببرد، اما افزوده شدن حجم زیاد نقدینگی در این سال ها باعث شده تا این نقدینگی به جای حرکت به سمت فراوری، به چاله های اقتصادی واریز گردد و نقدینگی از این چاله ها به سمت نقدینگی حرکت نمی نماید و دسترسی فراوریکنندگان به نقدینگی سخت تر شده و هزینه تامین اقتصادی فراوری بالاتر رفته است. به همین دلیل 2 رویکرد تامین کسری بودجه دولت و مدیریت نقدینگی به سمت فراوری همخوانی نمی تواند داشته باشد.

این کارشناس می افزاید: وقتی دولت تورم ایجاد می نماید قدرت خرید کم درآمد ها بیشتر آسیب می بیند و به دلیل بالا رفتن نرخ بهره بانکی فراوریکنندگان دچار رشد هزینه می شوند. سال هاست دولت و بانک مرکزی برای حمایت از فراوری و اقشار ضعیف جامعه و ایجاد اشتغال با عنوان های مختلف طرح هایی را اجرا نموده اند که به رانت جویی اداری یاری نموده و نتیجه آن افزایش مراجعه برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت بوده است. این سیاست ها در ادبیات اقتصادی به سیاست منافع خاص مشهور است؛ یعنی وام ارزان قیمت به گروه خاصی می رسد که با سیستم اداری ارتباط می گیرند و یا رشوه می دهند، این سیاست ها نه تن ها مولد نیست و به هدف نمی رسد، بلکه آثار تورمی هم دارد و به منافع عمومی آسیب می زند که ثمره آن منافع عظیم برای طیف کوچک و آسیب و ضرر عظیم برای اکثریت جامعه خواهد بود. نمونه های زیادی از این رویه ها را می توان رصد کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33959

به "همشهری: تورم و کسری بودجه نتیجه سیاستگذاری غلط دولت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همشهری: تورم و کسری بودجه نتیجه سیاستگذاری غلط دولت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید