پروژه های مرمتی اولویت دار شهرستان اهر کامل می گردد

به گزارش بلاگ پو، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از پیگیری به منظور اتمام پروژه های مرمتی اولویت دار شهرستان اهر اطلاع داد.

پروژه های مرمتی اولویت دار شهرستان اهر کامل می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی استان ضمن بازدید از اماکن تاریخی شهرستان اهر با فرماندار این شهرستان دیدار و گفت و گو کرد.

آبدار در این دیدار با اشاره به نقش و اهمیت میراث فرهنگی و تاریخی شهرستان اهر در صندلی میراث فرهنگی استان، اظهار کرد: شهرستان اهر با ظرفیت های غنی تاریخی و هنری خود یکی از مهم ترین مقاصد فرهنگی و گردشگری استان محسوب می گردد و شایسته آن است تا با تقویت زیرساخت های گردشگری و صیانت از میراث تاریخی، این شهرستان را به صندلی واقعی خود در استان برسانیم.

او با بیان اینکه در رویداد تبریز 2018، شهرستان اهر در میان 5 مسیر گردشگری استان از صندلی ویژه ای برخوردار است، ادامه داد: با توجه به اینکه اهداف رویداد تبریز 2018 بصورت استانی تصویر شده است، به همین منظور اتمام پروژه جاده تبریز- اهر به عنوان یکی از اصلی ترین وظایف کمیته زیرساخت و توسعه شهری تدوین و به اعضای کمیته ابلاغ شده است که اتمام آن تاثیر مستقیمی بر جذب گردشگر خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در ادامه ضمن بازدید از مجموعه شیخ شهاب الدین اهری با تاکید براینکه موزه ادب و عرفان اهر همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گشایش خواهد یافت، اضافه کرد: پس از وقوع زلزله سال 91، مرمت مجموعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری از سال 92 شروع شد و به دلیل آسیب های جدی وارد شده به این مجموعه پروسه مرمت آن با توجه به تحقیقات و پژوهش های مرمتی تا سال جاری ادامه داشت، خوشبختانه عملیات مرمتی این مجموعه با توجه به گزارش کارشناسان مبنی بر ثبات شاخص های مرمتی در حال اتمام بوده و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد گشایش موزه ادب و عرفان در این مجموعه خواهیم بود.

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در ادامه این سفر و در بازدید از بازار تاریخی اهر تاکید نمود: با مشارکت کسبه بازار اهر و تخصیص بودجه برای سال 98 از سوی اداره کل نسبت به برطرف نواقص مرمتی این بازار تاریخی اقدام خواهد شد.

آبدار در انتها سخنان خود، اعلام کرد: با توجه به اینکه اهر مهد هنر ورنی بافی است و سال جاری نیز شاهد برگزاری جشنواره ورنی در اهر بودیم و در همین راستا اداره کل میراث فرهنگی استان اقدامات خود را در راستای ثبت اهر به عنوان پایتخت ورنی ایران شروع کرده است و در کنار آن ثبت آثار معنوی و اغذیه پرطرفدار شهرستان با همکاری مجموعه های ذیربط به انجام خواهد رسید.

زاهد محمودی فرماندار اهر نیز در این دیدار، ضمن قدردانی از کوشش های اداره کل استان در راستای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی این شهرستان، ادامه داد: شهرستان اهر با پیشینه برجسته تاریخی و هنری خود به عنوان یکی از مهم ترین شهرستان های استان شناخته شده است و در سال های اخیر با کوشش های اداره کل میراث فرهنگی استان، ظرفیت های این شهرستان فعال و به بهره وری نسبی رسیده است.

او در ادامه با بیان اینکه شهرستان اهر مهد هنر اصیل ورنی بافی است، اضافه کرد: منشأ این هنر اصیل شهرستان اهر و روستاهای توابع بوده که در کشور به لحاظ زیبایی و کیفیت شناخته شده است، لذا آماده ایم تا با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، زمینه لازم را برای ثبت اهر به عنوان پایتخت ورنی ایران، فراهم سازیم.

محمودی با بیان اینکه مرمت خانه عطائی و همچنین سبک سازی گنبدهای بازار تاریخی اهر از دیگر مطالبات این شهرستان در راستای بهبود و تقویت ظرفیت های تاریخی و فرهنگی این شهرستان است، ادامه داد: گشایش موزه سنگ اهر در مجموعه خانه دکتر قاسم خان، تسریع در صدور مجوز موزه تعلیم و تربیت و همچنین مرمت خانه تاریخی عطائی و تملک بخش دوم آن از دیگر مطالبات این شهرستان به شمار می آید.

فرماندار اهر در انتها با بیان اینکه نقش بازارچه های صنایع دستی در رونق اقتصادی این حوزه به سبب ارتباط مستقیم مختطبان با هنرمندان از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: احداث بازارچه صنایع دستی اهر قطعا نقش بسزایی در رونق و به ویژه ماندگاری هنر دستان هنرمندان این خطه خواهد داشت، لذا از شهرداری و شورای شهر اهر انتظار داریم طی همکاری مستمر با اداره کل میراث فرهنگی استان زمینه لازم را برای احداث بازارچه صنایع دستی در آینده ای نزدیک را فراهم سازند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 3181

به "پروژه های مرمتی اولویت دار شهرستان اهر کامل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه های مرمتی اولویت دار شهرستان اهر کامل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید