پیشرفت 76 درصدی زیرساخت های دولت الکترونیک

به گزارش بلاگ پو، بر اساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات 76 درصد پروژه های ملی اولویت دار دولت الکترونیکی از منظر زیرساختی راه اندازی شده اند، 10 درصد پروژه ها نیازمند تغییر در ساختار و بقیه از میزان پیشرفت مورد انتظار خود عقب تر هستند.

پیشرفت 76 درصدی زیرساخت های دولت الکترونیک

تعریف ساده دولت الکترونیکی، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم، برخط و 24 ساعته به مردم و متقاضیان است. پس از استقرار کامل دولت الکترونیکی دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای کارها و خدمات دولتی وجود ندارد، هزینه مردم و ادارات کمتر می گردد و کیفیت و سرعت ارائه خدمات بالا می رود.

کاهش آلودگی شهر، کاهش فساد اداری و افزایش سطح آگاهی مردم، بهبود کیفیت زندگی، افزایش اشتغال به دلیل ارائه خدمات دولتی توسط بخش خصوصی، بهبود کارایی و ارائه بخش دولت به وسیله خدمات لایه ها از مهم ترین مسائلی است که هر روز بر اهمیت استقرار دولت الکترونیک اضافه می نماید.

یک طرح کلان ملی

23 پروژه کلان اولویت دار ملی برای تحقق دولت الکترونیک شناسایی شده اند که هرکدام از آن ها توسط یک یا چند دستگاه دولتی در حال اجرا است. سازمان فناوری اطلاعات ایران به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه کارگروهی متشکل از سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه و شورای اجرایی فناوری اطلاعات (به عنوان ناظری بر اجرای کار آن ها) در صدد تسریع و تسهیل پیشرفت این پروژه ها است. آخرین آمار پروژه ها و شرایط پیشرفتی که در این مدت داشتند به وسیله سایتی که برای این کار، توسعه داده شده، در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

این پروژه ها بر اساس پیشرفتی که داشته اند هر کدام در دسته خاصی جای می گیرند. بعضی نیازمند پیشبرد هستند، بعضی شرایط قابل قبول داشته اند و مابقی از آن جایی که پیشرفت خوبی نداشتند، نیازمند بازبینی هستند. این گزارش توسط معاون سیاست گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات و مدیر طرح کنترل و نظارت (شهره ناصری) و تیم اجرایی سازمان فناوری اطلاعات تدوین شده است و نسخه به روز آن در اختیار مردم عموم مردم است.

پروژه های نیازمند پیشبرد

پروژه های نیازمند پیشبرد، پروژه هایی به شمار می فرایند که مشکل و چالش ساختاری و فرآیندی ندارند ولی پیشرفت آن به صورت مناسب نیست.

استقرار سامانه آدرس منحصربه فرد مکان محور اشخاص حقیقی و حقوقی، ساماندهی دفاتر پیشخوان، بهره برداری از سیستم اقتصادیات الکترونیک، ایجاد نظام بیمه الکترونیک، استقرار پنجره واحد صدور مجوزهای کشور و استقرار نظام خزانه داری الکترونیک کشور از جمله این پروژه ها به شمار می فرایند.

از دیگر پروژه های نیازمند پیشبرد می توان به استقرار پنجره واحد سامانه مدیریت زمین (در این پروژه بهبود و ارتقا شرایط پیشرفت نسبت به گزارش قبل رخ داده است)، فراگیرسازی نظام الکترونیک تبادل اطلاعات و استعلامات، استقرار و بهره برداری از نظام جامع بانکداری الکترونیک و استقرار و بهره برداری از سامانه جامع حمل ونقل اشاره نمود.

پروژه های نیازمند بازبینی

پروژه های نیازمند بازبینی، آن دسته از پروژه ها هستند که در جهت پیشرفت آن چالش های اساسی وجود دارد و ساختار، فرآیند آن نیازمند بازنگری است.

استقرار هویت هوشمند اشخاص حقیقی و حقوقی، استقرار پنجره واحد تجاری کشور، ایجاد و استقرار سامانه یکپارچه حسابداری و اقتصادی دستگاه های اجرای و بهره برداری از سامانه اعتبارسنجی مدارک آموزش رسمی کشور از پروژه های نیازمند بازبینی محسوب می شوند.

پروژه های قابل قبول

پروژه های قابل قبول، پروژه هایی محسوب می شوند که ذیل هر مرحله به صورت قابل قبول در حال پیشرفت هستند.

استقرار و کاربردی شدن امضای الکترونیک در کلیه تبادلات و اسناد، بهره برداری کامل سامانه ستاد، توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیک، استقرار پنجره واحد داده ها و اطلاعات کشور و نظام دسترسی به آن ها و ایجاد سامانه جامع مدیریت نظام اداری و خدمات کشور از جمله این پروژه ها هستند.

از دیگر پروژه های قابل قبول می توان به ایجاد سامانه یکپارچه خدمات دستگاه های اجرائی به کارکنان دولت، ایجاد و استقرار سامانه جامع دولت همراه و استقرار کارپوشه ملی ایرانیان اشاره نمود.

دولت الکترونیکی، دولت تصمیم ساز

شرایط دولت الکترونیکی نیازمند ارزیابی و آنالیز مستمر است تا بتواند زمینه ساز تصمیم گیری های کلان در سطوح کلان گردد. سازمان فناوری اطلاعات مسئولیت دولت الکترونیک را بر عهده دارد و ارزیابی شرایط این خدمت را در دسترس عموم قرار می دهد.

آنالیز دولت الکترونیکی از منظرهای مختلف انجام می گردد، الکترونیکی شدن سازمان ها و خدمات دولتی به این معنی است که هر خدمتی از طرف هر نهاد دولتی به صورت الکترونیکی انجام گردد، گامی در جهت توسعه دولت الکترونیکی خواهد بود.

ارزیابی و آنالیز دولت الکترونیکی را می توان در سه بخش تقسیم بندی کرد.

بخش اول مربوط به ارزیابی 6 ماه یک بار است که سازمان فناوری اطلاعات ایران آن را انجام می دهد. در این ارزیابی، خدمات دولت الکترونیکی ارائه شده توسط دستگاه های دولتی هر 6 ماه یکبار به صورت متمرکز ارزیابی شده و نتیجه آن منتشر می گردد. آخرین شماره این گزارش با نام پنجمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی در سایت سازمان فناوری اطلاعات ایران به آدرس ITO.gov.ir و سایت ارزیابی به آدرس payesh.iran.gov.ir منتشر شده است.

تقسیم بندی دوم آنالیز دولت الکترونیکی به مرکز ملی تبادل اطلاعات مربوط است. این مرکز به آنالیز ارتباط و تعامل میان دستگاه های مختلف دولتی می پردازد. با این تأکید که هرکدام از دستگاه های دولتی که در کوشش برای ارتقا سهم خدمات دیجیتال خود هستند، باید بدانند بدون تبادل گسترده داده ها به این هدف نخواهند رسید. حتی اگر همه دستگاه ها دیجیتال شوند اما تعاملی با یکدیگر نداشته باشند، رسیدن به اهداف دولت الکترونیک اساساً امکان پذیر نیست.

سومین ارزیابی به طرح های کلان ملی مربوط است. در کنار دیجیتالی شدن سازمان ها و هم زمان افزایش تبادل اطلاعات میان آن ها، گام سومی تحت عنوان طرح های کلان ملی موردنیاز است که تنها به وسیله تعامل میان دستگاهی امکان پذیر است.،ایرنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 37883

به "پیشرفت 76 درصدی زیرساخت های دولت الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت 76 درصدی زیرساخت های دولت الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید