پیلاتس، ورزشی برای رهایی از عوارض جانبی سرطان سینه

به گزارش بلاگ پو، سرطان سینه، با وجود تمام درد ها و محنت های روحی و جسمی که به بیمار وارد می نماید، اغلب پس از آغاز درمان با عوارض دیگری نظیر مسائل قلبی عروقی نیز همراه می گردد. محققان کشور برای برطرف این مشکل جانبی، استفاده از ورزش پیلاتس را توصیه می نمایند.

پیلاتس، ورزشی برای رهایی از عوارض جانبی سرطان سینه

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، سرطان سینه شایع ترین گونه سرطان در زنان 40 تـا 60 سال است که علاوه بر میزان بالای شیوع آن، یکـی از مهلک ترین بیماری ها محسوب می گردد.

در ایـران سرطان سینه یکی از مسائل مهم سلامتی زنان است که متأسـفانه در حـال افـزایش اسـت و تقریبـاً از هـر 10 زن ایرانی یک نفر احتمال ابـتلا بـه ایـن بیمـاری را خواهـد داشت. در ایران برخلاف کشور های غربی زنـان واجد سـنین پایین تر، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند که اغلب برای طی فرایند درمان خود، احتیاج به جراحی و شیمی درمانی پیدا می نمایند.

اما به گفته متخصصان، یکی از مسائل عمده بعد از طـی مراحـل جراحـی و شیمی درمانی، اختلال در عملکرد سیسـتم قلبـی عروقـی است که در این بیماران مشـاهده می گردد. یکی از این مسائل اختلال اتونوم است. اصـطلاح اختلال اتونوم برای توصیف از دست دادن کارکرد طبیعـی و اتوماتیک سیستم قلبی عروقی در ارتباط با هـر دو سیسـتم عصـبی سمپاتیک یا SNS و پاراسمپاتیک یا PNS به کار می رود.

این اختلال می تواند باعث افزایش ضربان قلب در حالت اسـتراحت، افـزایش فشـارخون، افزایش انتقال گره دهلیزی بطنی و انقباض بطن چپ، افزایش استرس اکسیداتیو، کاهش تـأخیر خـون شـاهرگ، افزایش مـزمن التهـاب و سـرعت بخشـیدن بـه پیشـرفت مشکل آترواسکلروز گردد. برهمین اساس بایستی برای برطرف آن چاره ای اندیشید.

در این راستا، محققانی از دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی لرستان استفاده از یک ورزش را به عنوان طب مکمل برای برطرف این عوارض مورد آنالیز قرار داده اند. در مطالعه ای که توسط این محققان اجرا شده است تأثیر هشت هفته تمرینات پیلاتس بر شاخص های قلبی عروقی بیماران مبتلابه سرطان سینه مورد ارزیابی علمی واقع شده است.

در این پژوهش، 30 تن از بیماران زن مبتلابه سرطان سینه مراجعه نماینده به بیمارستان مطهری شـیراز که مراحل شیمی درمانی و جراحـی را انجـام داده بودند، مشارکت داشتند. این بیماران به طور تصادفی به دو گروه تمرین (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه تمرین، تمرینات پیلاتس را به مدت هشت هفته و سه روز در هفته به مدت 60 دقیقه در هر جلسه انجام دادند، اما گروه کنترل در هیچ فعالیت منظم ورزشی شرکت نکردند. قبل و بعد از برنامه تمرینی هر دو گروه، شاخص هایی نظیر ضربان قلب و فشارخون سیستولی و دیاستولی استراحتی با دستگاه فشارخون سنجیده شد.

نتایج این آنالیز ها نشان داد که تمرینات پیلاتس موجب کاهش فشارخون سیستولی، کاهش ضربان قلب و همچنین کاهش حاصل ضرب دوگانه قلبی عروق در زنان مورد آزمایش می گردد، هرچند بر فشارخون دیاستولی تأثیر قابل توجهی نشان نمی دهد.

مریم کوشکی جهرمی، دانشیار فیزیولوژی ورزشی بخش علوم ورزشی دانشگاه شیراز و همکارانش در این پژوهش در این خصوص می گویند: نتایج پژوهش ما نشان داد که تمرینات پیلاتس بـر فشارخون سیستولی استراحتی بیماران مبتلابه سـرطان سینه تأثیر قابل قبولی ایجاد می نماید. در این رابطه می توان گفت: کـاهش فعالیت عصب سمپاتیک عضله، می تواند مسئول کاهش فشارخون باشـد. چـون پـیلاتس شـامل تمرینـات ایزومتریک است به نظر می رسد کـه ایـن تمرینـات فعالیت عصب فوق را کاهش می دهند و به دنبال آن نیز، فشارخون کـاهش می یابد. هرچند برای تأیید کامل این فرضیه، به تحقیقـات بیشتری احتیاج است.

این محققان معتقدند: یافته های این مطالعه نشانگر آن هستند که تمرینات پیلاتس بـر ضربان قلب استراحتی بیماران مبتلابه سرطان سینه نیز تأثیر خوبی ایجـاد می نمایند و آن را کاهش می دهند. در این خصوص به نظر می رسد تنفس های عمیق و دیافراگمی در تمرینات پیلاتس باعث کنترل فشـار روحـی می گردد و از ایـن طریـق فعالیـت عصـب سمپاتیک کاهش می یابد که خود در بهبود بسـیاری از نشانه های مربوط به سلامتی مؤثر است. در ادامه در اثر تمرینات تنفسی پیلاتس سـطح هورمـون نـور اپی نفـرین در زمـان استراحت کاهش می یابد که به نوبه خود می تواند باعـث کاهش در ضربان قلب و فشارخون در زمان استراحت گردد.

کوشکی جهرمی که به همراه چهار همکار دیگرش، یافته های این مطالعه را در نشریه علمی پژوهشی یافته به چاپ رسانده اند، اظهار داشته اند: با توجه به نتایج کلی این تحقیق می توان گفت که انجام هشت هفته تمرین ورزشی می تواند آثار مثبتی بر بعضی عوامل قلبی عروقی بیماران مبتلابه سرطان سینه داشته باشد و این برنامه تمرینی جهت پیشگیری از بعضی عوارض قلبی بیماری سرطان سینه توصیه می گردد.

نشریه یافته که چهار شماره از آن در هر سال منتشر می گردد، متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لرستان است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 18178

به "پیلاتس، ورزشی برای رهایی از عوارض جانبی سرطان سینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیلاتس، ورزشی برای رهایی از عوارض جانبی سرطان سینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید