کام نخل داران تلخ شد

به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - پس از 17 سال، خرید تضمینی خرما در خوزستان در سال جاری کلید خورد تا بخشی از نگرانی نخل داران بابت عدم تقاضا برای این محصول برطرف گردد.

کام نخل داران تلخ شد

به گزارش ایران، یکی دوسالی است که به علت شرایط کرونایی و محدودیت های صادراتی و البته پایین آمدن توان خرید مردم، بازار خرمای خوزستان کساد بوده؛ حتی بخشی از خرمای نوع استعمران که قابلیت صادرات دارد خواستار زیادی نداشت و محصول روی دست کشاورزان نخلدار این استان می ماند. البته با شروع خرید تضمینی خرما در خوزستان، کشاورزان مجبور شدند ساعت ها در صف های شلوغ منتظر تحویل محصول بمانند. هرچند مسئولان می گویند این مسأله در روزهای نخست خرید تضمینی هرمحصول طبیعی است اما ردپاهایی از حضور دلالان در این شلوغی ها دیده می شد. به نظر می رسد از یک سو زیرساخت های لازم برای خرید تضمینی خرما مهیا نبوده و از سوی دیگر کشاورزانی که نقدینگی لازم برای گذران زندگی را نداشته اند سعی نموده بودند هرچه سریع تر محصول خود را تحویل مراکز تعاونی روستایی بدهند.

مجبور شدیم بخشی از محصول را به دلال بفروشیم

عبدالحمید ممدوحی یکی از کشاورزان نخل دار خوزستان در منطقه شادگان می گوید: از سال گذشته و با آمدن کرونا محصول خرما بازار قبلی را ندارد و از طرفی متأسفانه خشکسالی و شوری آب کیفیت محصول خرما را30 تا 40 درصد کاهش داده است. خرید تضمینی خرما اقدام خوبی بود که انجام گرفت ولی این خرید موقعی جواب می دهد که پول ما را زود پرداخت نمایند الان من صدها کیلو خرما تحویل مراکز تعاون روستایی داده ام ولی به من گفتند هر وقت بودجه تأمین گردد پول را می پردازند. او می گوید: خود من شخصاً قبل از شروع خرید تضمینی خرما به علت احتیاج مبرمی که به پول داشتم مجبور شدم 200 کیلو خرما را با کیلویی حدود 4 هزار تومان به دلال ها بفروشم که بعداً متوجه شدم محصول دیگر کشاورزان را هم خریده و همراه محصول من تحویل تعاون روستایی داده اند. به این نکته توجه داشته باشید دلالی که من می گویم کشاورزان سرمایه داری هستند که هم باغ دارند و هم کارخانه بسته بندی خرما و همواره مسائل برای کشاورزان کم توانی مانند ما است که باید مورد حمایت قرار گیرند. او یادآور می گردد: اگر پول خرید تضمینی بموقع به دستمان نرسد باز هم باید بخش دیگری از محصولم را به دلال ها بفروشم. امسال قیمت آب تحویلی و نهاده هایی که باید استفاده می کردیم برای آفات افزایش قابل توجهی داشت. به گفته وی هر اصله نخل حدود 100 کیلو محصول می دهد. این نخل دار از مسئولان استانی خواست توجه بیشتری به مسائلی که خشکسالی برای نخل داران درست نموده داشته باشند.

12 هزار تن خرما خریداری شده است

محمد امین مشخص راد مدیر تعاون روستایی خوزستان هم می گوید:خرید تضمینی خرمای استعمران خوزستان پس از گذشت 17 سال از 23 شهریور شروع شده و تا سی ام مهرماه ادامه دارد. قیمت خرید تضمینی خرمای درجه یک 9200 تومان، درجه دو 7820 تومان و درجه 3 معادل شش هزار تومان محاسبه می گردد. هزینه حمل با کشاورزان است ولی اگر به دلایلی مانند تکمیل ظرفیت انبار کشاورزی با معرفی نامه محصولش را به شهری دیگر ببرد هزینه حمل را تعاونی روستایی تقبل می نماید. وی خاطرنشان می نماید 22 مرکز تعاونی روستایی مسئولیت خرید خرمای تضمینی استعمران خوزستان را برعهده دارند. مشخص راد تصریح می نماید: تعاون روستایی همه ساله اقدام به خرید محصولاتی مانند گندم می نماید که طبیعی است و همه زیرساخت های آن را هم دارد ولی امسال با شروع خرید تضمینی خرما با بعضی مسائل زیرساختی مانند انبار روبه رو بودیم که با کوشش همکاران مرتفع شد. وی شرح می دهد: ما با شروع خرید تضمینی خرما ظرفیت 12 هزار تن انبار را پیش بینی نموده بودیم که کشاورزان محصول را با صندوق های چوبی تحویل دهند.

این فرایند به علت قیمت 40 هزار تومانی هر جعبه مورد اعتراض کشاورزان نهاده شد و در نهایت قرارشد خرما را در جعبه های پلاستیکی تحویل دهند. از آنجا که جعبه های پلاستیکی استحکام نداشت و ما نمی توانستیم بیش از چهار جعبه را روی هم بگذاریم قاعدتاً ظرفیت انبار ما به 3هزار تن کاهش یافته بود اما بعداً با کوشش هایی که صورت گرفت توانستیم چندین انبار را اجاره کنیم و تا به امروز توانسته ایم 12 هزار تن محصول را خریداری کنیم. وی تأکید می نماید: البته پرداخت این پول از اولویت های سازمان تعاون روستایی است و ما نام تمام کشاورزان را در سیستم ثبت نموده ایم و امیدواریم بزودی این اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به انتقاد بعضی کشاورزان مبنی بر خرید خرما از دلالان و ارتباط این مسأله با شلوغی صف خرید تضمینی خرما تصریح می نماید: معمولاً با شروع خرید تضمینی هر محصولی یک پیک خرید دیده می گردد و به هر جهت کشاورزان هم می خواستند زودتر محصولشان را بفروشند، در ضمنً یکی از مدارکی که ما می خواهیم معرفی نامه از جهاد کشاورزی است. البته اطلاعات ما هم نشان می دهد قبل از شروع خرید تضمینی خرما بعضی دلالان از این فرصت سوء استفاده نموده و خرمای بعضی کشاورزان را که احتیاج به پول داشتند حتی با کیلویی 3 تا 4 هزار تومان هم خریداری نموده بودند و پس از شروع خرید تضمینی سرو صدا به راه انداخته بودند که تعاونی روستایی محصول ما را نمی خرد.

کاهش 30 درصدی کیفیت خرمای خوزستان

از سوی دیگر محمد حسنی نسب مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم می گوید: پیش بینی می کنیم در امسال فراوری محصول خرما در خوزستان به 235 هزار تن برسد که 146 هزار تن آن خرمای استعمران است و حدود 85 هزار تن آن جنبه صادراتی دارد. باغ های نخیلات استان خوزستان معادل 42 هزار و 400 هکتار است که 36هزار و 700 هکتار آن بارور است. وی خاطرنشان می نماید نوع مرغوب استعمران در حال صادرات است و انتظار می رود تعاون روستایی هم پس از انجام خرید تضمینی یا آن را در بورس عرضه کند یا به مزایده بگذارد تا کارگاه های صادرنماینده اقدام به صادرات آن نمایند. حسنی نسب در واکنش به بعضی انتقادها مبنی بر اعمال فشار بعضی افراد به تعاون روستایی برای خرید خرما از دلالان تصریح می نماید: اصولاً در انجام هر نوع خرید تضمینی تا نام کشاورز در سامانه جامع پهنه بندی داده های کشاورزی نباشد نه امکان ثبت نام فرد در سیستم است و نه تحویل پول خرید؛ به همین جهت جای نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد. وی تأکید می نماید هر چند فراوری خرما نسبت به 232 هزار تن سال قبل از نظر کمی افزایش یافته است اما آنالیز های کارشناسی نشان می دهد کیفیت خرمای فراوریی حدود 30 درصد کاهش یافته است.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 56442

به "کام نخل داران تلخ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کام نخل داران تلخ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید