کشف اسکلت دختر بچه 5000 ساله در شهرستان بابل

به گزارش بلاگ پو، کشف اسکلت باستانی

سرپرست تیم کاوش باستان شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل از کشف اسکلت باستانی دختر بچه ای 5000 ساله در تپه های باستانی این منطقه خبر داد و گفت: اسکلت دختری حدودا 13 تا 14 ساله نیز در این منطقه کشف شده است که درفشی در کنارش و گردنبندی از جنس صدف، سنگ و قیر در گردن او قرار داشت و با بررسی های به عمل آمده قدمت این اسکلت بین 3000 تا 5000 سال تخمین زده شده است. بر اساس گزارش ایسنا، محمد فاضلی در نشستی خبری که با اصحاب رسانه داشت با اشاره به حضور یک ماه و نیمه تیم باستان شناسی در تپه های تاریخی بزرودپی اظهار کرد: شهرستان بابل از لحاظ تخریب و تجاوز آثار تاریخی در رتبه اول مازندران واقع شده است. با خبرنگاران همراه باشید تا در مورد این خبر در ادامه بیشتر بدانیم.

کشف اسکلت دختر بچه 5000 ساله در شهرستان بابل

تحقیقات برای کشف اسکلت باستانی

محمد فاضلی با ابراز نگرانی از شرایط موجود آثار تاریخی در بابل گفت: ما در معرض انتقال زمین سوخته به نسل های بعدی هستیم. در منطقه هفت تپه 400 تا 500 حفاری غیرمجاز اجرا شده که نیاز است در آن قسمت امنیت حفظ آثار تاریخی برقرار گردد. فاضلی یادآور شد: بسیاری از محوطه های تاریخی در بابل ثبت میراث فرهنگی نشده اما با پیگیری های اجرا شده در حدود 2 هکتار از تپه باستانی بزرودپی بابل به ثبت میراث فرهنگی رسیده است. فاضلی در ادامه در مورد نبود آزمایشگاه های تخصصی میراث فرهنگی در کشور ابراز تاسف کرده و گفت: حدود 50 میلیون تومان هزینه آزمایش باستان شناسی این منطقه برای ارسال به آلمان، انگلستان و لهستان خواهد شد و در حدود 6 ماه نیز اعلام پاسخ آزمایش ها به طول می انجامد. سرپرست تیم کاوش باستان شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل با بیان اینکه در یک برنامه 5 ساله در نظر دارند این محوطه تبدیل به سایت موزه گردد، اضافه نمود: به دنبال حضور تیم بین المللی باستان شناسی در این منطقه هستیم تا این نقطه به مدرسه باستان شناسی تبدیل گردد.

فاضلی با بیان اینکه تپه های تاریخی بابل زیر تیغ پروژه های عمرانی قرار گرفته است، اضافه نمود: متاسفانه به رغم اعتراضات ما و به دستور استاندار وقت، عملیات عمرانی در این مناطق انجام گرفته که سبب تخریب بخشی از این تپه تاریخی شده است. وی اضافه نمود: شهرداری و شورای شهر خوش رودپی نیز درصدد اجرای پارک در این مکان بودند که با پیگیری تیم باستان شناسی و رئیس کل دادگستری استان مازندران جلوی این پروژه گرفته شد. سرپرست تیم کاوش باستان شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل با اشاره به اینکه در کشور بالای 120 پایگاه میراث فرهنگی داریم که اماکن تاریخی را تحت نظر خود دارند، گفت: برنامه ما این است که در بابل پایگاه بین المللی میراث فرهنگی ایجاد کنیم تا حضور باستان شناسان بین المللی در این شهرستان تقویت گردد. فاضلی با بیان اینکه با مطالعات باستان شناسی می توان شرایط موجود را آسیب شناسی کرد، اضافه نمود: مازندران همیشه در طول تاریخ، یک استقلال فرهنگی و اجتماعی داشته و نفوذپذیری اقوام در این منطقه کمتر دیده می گردد.

فاضلی در ادامه با اشاره به کشف اسکلت باستانی اخیر در تپه های تاریخی بابل شرح داد: کاوش های اجرا شده در این منطقه نشان می دهد تمدن در این نقطه به 5000 سال پیش بازمی گردد. این دوره به دوره مفرغ و آغاز شهرنشینی معروف است. او با اشاره به اینکه بیشتر کاوش هایی که اجرا شده مربوط به 5000 سال پیش بوده است، گفت: در حالی که جنگل های ما اکنون در حال از بین رفتن است. با کاوش های اجرا شده می توان گفت در 5000 سال پیش، اکوسیستم این منطقه چگونه بوده است. سرپرست تیم کاوش باستان شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل با بیان اینکه چندین مورد ذغال کشف شده وجود دارد که نشان دهنده گونه های درختی در منطقه است، یادآور شد: در یکی از لایه ها بیش از 20 کیلوگرم دانه گیاهی کشف شده که برای معطر بودن، درمان و آرایش در آن زمان ها استفاده می شده است. فاضلی تاکید کرد: در رابطه با تاریخ کشاورزی ایران هیچ اطلاعی وجود ندارد، مهم ترین آگاهی باستان شناسان در این منطقه، کشف دانه های گیاهی بوده که تاریخ کشاورزی مازندران در 3000 تا 5000 سال پیش را نشان خواهد داد. وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد حدود 3200 سال پیش سیل بزرگی در این منطقه به وقوع پیوسته و قسمتی از این مکان را با خود به زیر آب برده است، اضافه نمود: لایه های دست نخورده و بکر این منطقه، به عصر مفرغ و عصر آهن که همان دوران شکوفایی ایران بوده است، مربوط می گردد.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی اشیای تاریخی دیگر نیز از این محوطه به دست آمده اضافه نمود: این اشیا شامل دوک نخ ریسی، شاخ مارال، درفش و خمره بوده است. سرپرست تیم کاوش باستان شناسی تپه باستانی بزرودپی بابل با بیان اینکه آزمایشات نشان خواهد داد که شرایط آب و هوایی و اکوسیستمی مازندران در حدود 5000 سال پیش چگونه بوده است، اضافه نمود: سه مسئله کربن 14، دی .ان. ای و ایزوتوپ استخوان از جمله آزمایش هایی است که پس از کشف اسکلت باستانی دختر بچه نیاز به ارسال به اروپا خواهد داشت. فاضلی با اشاره به اینکه بیشتر محوطه هایی که در مازندران کاوش شده بافت قبرستانی دارد، اضافه نمود: در بخش مسکونی و سبک زندگی کاوش کمتری اجرا شده است. با کاوش های باستان شناسی تعداد زیادی از محققان در مازندران تربیت خواهند شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: الی گشت
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24292

به "کشف اسکلت دختر بچه 5000 ساله در شهرستان بابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف اسکلت دختر بچه 5000 ساله در شهرستان بابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید