73 محوطه باستانی در همدان شناسایی شد

به گزارش بلاگ پو، نخستین فصل بازنگری آنالیز در محدوده دهستان شوردشت (شرا) منجر به شناسایی 73 محوطه و 8 بنای تاریخی شامل مسجد، قلعه و حمام شد.

73 محوطه باستانی در همدان شناسایی شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، زینب قاسمی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز چهارشنبه 17 مرداد با اعلام این خبر گفت: نخستین فصل آنالیز های باستان شناختی دشت شراء، شهرستان قهاوند همدان با مجوز ریاست پژوهشگاه، توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان انجام شد.

او اضافه نمود:آنالیز اجرا شده با هدف بازنگری آنالیز های باستان شناختی پیشین، تحلیل الگوهای استقراری، آنالیز نقش عوامل زیست محیطی بر شکل گیری استقرارها در دوران مختلف و ثبت آثار حائز اهمیت، در فهرست آثار ملی اجرا شده است.

این باستان شناس وجود رودخانه قره چای و زمینهای حاصلخیز در این دشت را بستری مناسب برای شکل گیری استقرارها در دوره های مختلف دانست و گفت: نخستین فصل بازنگری آنالیز در محدوده دهستان شوردشت (شرا) بصورت پیمایشی صورت گرفت و منجر به شناسایی 73 محوطه و 8 بنای تاریخی شامل مسجد، قلعه و حمام شد.

به گفته او، در این میان 19 محوطه پیش از این ثبت آثار ملی شده و در حاضر پرونده ثبتی 62 محوطه در حال آماده سازی برای ارائه به اداره کل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی است.

سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: قدیمی ترین دوره شناسایی شده مربوط به دوره مس و سنگ با سفالهای شاخص این دوره و همچنین عصر مفرغ قدیم با سفالهای شاخص گودین IV یا فرهنگ یانیق است.

او اضافه نمود: در فاز اول عملیات بازنگری، آنالیز و شناسایی روشمند (سیستماتیک) باستان شناختی دشت قهاوند (شوردشت) همچنین استقرارهایی از عصر آهن، سلوکی، اشکانی، ساسانی و اسلامی شناسایی شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10698

به "73 محوطه باستانی در همدان شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "73 محوطه باستانی در همدان شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید