به مخاطب توهم خبرنگار بودن ندهیم

به گزارش بلاگ پو، یک روزنامه نگار پیشکسوت درباره نقش صداوسیما در بالا بردن سطح سواد رسانه ای مخاطبان و تعامل بخش های خبری با بینندگان تاکید نمود، تلویزیون باید از سطحی نگری دوری کند و نگاه عمیقی به مسائل داشته باشد تا مخاطبان را با خود همراه کند.

به مخاطب توهم خبرنگار بودن ندهیم

رادیو تهران در یکی از بخش های خبری خود مهمترین اخبار را از زبان مردم به مخاطبانش منتقل می نماید؛ برنامه ای که فراوری و پخش آن در اغلب رسانه های جهان مدتی است که رواج پیدا نموده است. حال باید دید نحوه اجرای این بخش خبری در صداوسیمای خودمان چگونه اتفاق می افتد و اتخاذ چنین رویکردی از سوی رسانه ملی تا چه اندازه به بهتر شدن تعامل با مخاطبان می انجامد؟

بیژن نفیسی از روزنامه نگاران پیشکسوت و مدرس روزنامه نگاری در گفت وگویی با خبرنگاران چنین اظهار می نماید: نفس کار خوب است و هر چقدر مردم بیشتر با این شیوه های اطلاع رسانی آشنایی داشته باشند، اتفاق بهتری رخ می دهد. به دلیل این که در حال حاضر در بستر مفصل تری که در شبکه های اجتماعی وجود دارد، عملا می بینیم مردم اطلاع رسانی می نمایند؛ آنها آنچه را که به صورت اطلاعات کامل یا ناقص به دست می آورند، بدون این که صحت و سقم آن را ارزیابی نمایند، به دیگران انتقال می دهند و در کانال های مختلف دست به دست می چرخد.

او در ادامه می گوید: اینکه ما بتوانیم سواد رسانه ای را به یک سطح بالاتر ببریم، انگیزه خوبی است؛ منتهی اگر آموزش را از روی قاعده انجام ندهیم، اثرات بدتری را بر جای خواهد گذاشت و این نکته خیلی مهم است. صرفا این که بیایم و بخواهیم مردم را با این شیوه سطحی با قضایا آشنا کنیم، بدون این که برنامه معینی برای آن داشته باشیم، یک نوع آموزش نیمه کاره می گردد که بدتر در مخاطبی که در معرض شرایط قرار می گیرد، توقع ایجاد می نماید و فکر می نماید یک خبرنگار است و می تواند اطلاع رسانی را به جای خودش انجام دهد؛ در حالی که این طور نیست و همه اینها مستلزم تکنیکی است که سال ها باید بر روی آن کار کرد و سطح سواد را بالا برد و چارچوب هایش را شناخت تا این که کار را انجام داد. به ویژه این که سازمان صداوسیما به لحاظ تاثیرگذاری مقوله ای پیچیده دارد و لازمه آن این است که برنامه مدون و معینی داشته باشد تا مخاطب را از این طریق آموزش داده و هدف را معین کند و برای آن هدف هم برنامه ریزی کند.

نفیسی در ادامه این گفت وگو درباره ساخت برنامه ای که افزایش سطح سواد رسانه ای مخاطب را هدف قرار داده باشد، شرح می دهد: اینکه صرفا در برنامه ای برای مخاطبان امکان سوال پرسیدن فراهم گردد، ممکن است در وهله اول حرکت خوبی به نظر بیاید، اما اگر بر اساس قاعده درستی نباشد، تبعات بدی خواهد داشت. کسانی که در رسانه قرار دارند و کار خبری انجام می دهند، می دانند که خبر گفتن کاری است که نیاز به دانش دارد و در قالب سواد رسانه ای آن را مطرح می نمایند و برای آن دوره های دانشگاهی تا دکترا وجود دارد؛ بنابراین هم تحصیلات آکادمیک ضروری است و هم تجربه میدانی. ممکن است یک برنامه ساز با یک نیت خیر این کار را آغاز کند و هدفش این باشد که مردم را با قضایای خبر آشنا کند، اما باید واقعا حساب شده و هدف علمی داشته باشد تا حداقل سطح سواد رسانه ای را در سطح جامعه بالا ببرد.

این روزنامه نگار درباره برنامه های تلویزیون در راستای بالا بردن سطح سواد رسانه ای مخاطبان، اظهار می نماید: تلویزیون و رادیو هر چقدر در تهیه برنامه ها نقشی هم به مخاطب بدهند که جزو اصول کار است، موفق تر خواهند بود. هر چند این نقش باید در صندلی درستی باشد و برای روشنگری بهتر است در کنار مخاطب از کارشناسان متخصص مربوطه استفاده کرد. تلویزیون باید از سطحی نگری دوری کند و نگاه عمیق تری به مسائل داشته باشد. در این میان هر چه برنامه عمیق تر باشد، میزان تاثیرگذاری آن نیز عمیق تر خواهد بود و هر چه سطحی باشد آن برنامه گذرا خواهد بود و یکی از خطرهای آن این است که رسانه ها در دام سطحی نگری بیافتند.

بیژن نفیسی در خاتمه، فراوری بخشی خبری در رادیو با یاری مردم را انگیزه خوبی برای مخاطبان می داند و تاکید می نماید: خوب است که این انگیزه ها در مردم ایجاد گردد. به هر حال برنامه ای موفق است که بتواند مخاطب را جذب کند. سازمان صداوسیما اگر اخبار درست و دقیقی را ارائه دهد، مخاطب تمایل پیدا می نماید، اخبار را ببیند و آن را دنبال کند. اما اگر اخبار را درست و دقیق ارائه ندهند، مخاطب به دنبال رسانه های دیگری می رود. این نکته در ارتباط با همه رسانه ها صدق می نماید؛ بنابراین اگر اطلاع رسانی درست باشد، علاوه بر مخاطبانی که دارد مخاطبان جدید هم به آن افزوده می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2656

به "به مخاطب توهم خبرنگار بودن ندهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به مخاطب توهم خبرنگار بودن ندهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید