صادرکنندگان یک بار مصرف، بازار زعفران را به هم ریخته اند

به گزارش بلاگ پو، عضو شورای ملی زعفران گفت: برخی سیاست گذاری ها جای پای صادرکنندگان یک بار مصرف را بازتر می نماید و آن ها هستند که با سودجویی، عامل تخریب طلای سرخ ایرانی در بازار داخلی و خارجی می شوند و بازارهایی که در دهه های گذشته صادرکنندگان واقعی ایجاد نموده اند را به هم می زنند؛ بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی و سیاست گذاری صورت گیرد که کار برای صادرکنندگان واقعی سخت نشود.

صادرکنندگان یک بار مصرف، بازار زعفران را به هم ریخته اند

به گزارش خبرنگاران، ایران سالانه حدود 400 تن زعفران فراوری می نماید که برداشت آن از اواسط مهر ماه هر سال شروع می گردد. ایران بزرگترین فراورینماینده و تامین نماینده طلای سرخ در دنیا است که سهمی بالغ بر 95 درصد بازار دنیای را در اختیار دارد.

علی حسینی - عضو شورای ملی زعفران - درباره وضعیت فراوری این محصول گفت: سال جاری چیزی حدود 120 هکتار اراضی استان های مختلف زیر کشت زعفران رفته و پیش بینی می گردد حدود 400 تن از این محصول ارزآور فراوری گردد چرا که شرایط اقلیمی و آب و هوایی مساعدی داریم.

وی اضافه نمود: تنها چیزی که در این زمینه با حمایت شورای ملی زعفران و همکاری و مشارکت فراورینمایندگان پیشرفت نموده، کیفیت زعفران است؛ چرا که اکثر فراورینمایندگان به دنبال افزایش فراوری کیفی زعفران هستند. قیمت این محصول بسته به کیفیت آن از کیلویی پنج میلیون و 500 هزار تومان تا 12 میلیون تومان متفاوت است.

حسینی با بیان این که اگر دولت سخت گیری های خود را بابت بازگشت ارز حاصل از صادرات زعفران اصلاح کند، شاهد افزایش صادرات آن خواهیم بود، توضیح داد: کیفیت زعفران روز به روز بهتر شده و قیمت آن نیز در بازار دنیای و داخلی معقول و منطقی است اما اگر مسائلی که امروز بر سر راه صادرنمایندگان واقع شده است حل نگردد، در صادرات آن با مشکل روبرو می شویم. البته دولت در شرایط کنونی حق دارد که ارز حاصل از صادرات محصولات مختلف را مدیریت کند اما می تواند سخت گیری های خود را برای صادرنمایندگان واقعی کنار بگذارد تا آن ها بتوانند بهتر از گذشته به صادرات این محصول ارزآور یاری نمایند.

عضو شورای ملی زعفران با بیان این که اگر سخت گیری های مذکور را ادامه دهیم جای پای صادرنمایندگان یکبار مصرف را باز نموده ایم و هم اکنون نیز این رخ داده است، اضافه نمود: دولت می تواند مانند دهه 70 اینگونه برنامه ریزی کند که به صادرنمایندگان واقعی زعفران اجازه دهد که اظهارنامه ارز حاصل از صادرات خودشان را به واردنمایندگان واقعی برای تامین احتیاج کشور با قیمت مناسب بدهند تا این مسائل رفع گردد.

او به خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مسائلی که امروز در این زمینه وجود دارد این است که هر کیلوگرم زعفران بین 700 تا 1000 دلار عرضه می گردد اما قیمت آن را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، 1450 دلار ثبت می نمایند و همین می گردد که آمارها دروغ در می آید و صادرنمایندگان واقعی با مشکل روبرو می شوند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2902

به "صادرکنندگان یک بار مصرف، بازار زعفران را به هم ریخته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرکنندگان یک بار مصرف، بازار زعفران را به هم ریخته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید