قیمت مرغ در سراشیبی نهاده شد ، مرغ در بازار کیلویی چند شد؟

به گزارش بلاگ پو، فعالان صنعت طیور اذعان می نمایند که حذف قیمت گذاری دستوری و تشدید نظارت ها از سوی دولت تنها راه حل تنظیم بازار مرغ است.

قیمت مرغ در سراشیبی نهاده شد ، مرغ در بازار کیلویی چند شد؟

به گزارش خبرنگاران، با توجه به واردات تخم مرغ نطفه دار و افزایش فراوری مرغ ناشی از ازدیاد جوجه ریزی ها، قیمت مرغ روند کاهشی به خود گرفته است به طوری که میانه قیمت هرکیلو مرغ در تهران به 78 هزار تومان می رسد. این درحالی است که طی ماه های قبل از 100 هزار تومان هم فراتر رفته بود.

براساس آمار اعلامی اتحادیه و تشکل های فراوریی در تیرماه 132 میلیون قطعه، مرداد 135 میلیون قطعه جوجه ریزی شد که در مقایسه با جوجه ریزی 85 میلیون قطعه ای فروردین، روند جوجه ریزی رشد چشمگیری داشته است که با تامین به موقع نهاده دامی و مکمل ها کمبودی در تامین مرغ مورد احتیاج نداریم.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: روزانه 1200 تا 1300 قطعه مرغ وارد استان تهران می گردد که با این وجود احتیاج بازار به طور کامل تامین می گردد.

جبرئیل برادری افزود: کوشش های متعددی در راستای بازگشت واحدهای مرغداری غیرفعال به چرخه فراوری اجرا شده که براین اساس برای نخستین بار ظرفیت جوجه ریزی در استان تهران به یک میلیون و 300 هزار قطعه رسیده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران میانه قیمت مرغ در مغازه های سطح شهر تهران را 80 هزارتومان اعلام کرد و گفت: کوشش های متعددی در راستای رساندن گوشت مرغ به نرخ مصوب 73 هزار تومان در حال اجرا است.

بسیاری از مسئولان اتحادیه و تشکل های فراوریی اذعان می نمایند که پتانسیل فعلی فراوری سالانه صنعت مرغ گوشتی 3 میلیون تا 3 میلیون و 200 هزارتن است که با احتساب مصرف داخل و افزایش تقاضا برای خرید مرغ ناشی از گرانی گوشت قرمز 2 میلیون تا 2 میلیون و 100 هزارتن است که با این وجود احتیاجی به واردات گوشت مرغ نداریم و تنها احتیاج است که نهادهای فراوری و سرمایه در گردش مورد احتیاج فراهم گردد.

ظرفیت فراوری 3 میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی از بهبود روند جوجه ریزی اطلاع داد و گفت: بنابر آمار در تیرماه 132 میلیون و مرداد حدود 135 میلیون قطعه جوجه ریزی شد که با کاهش روند قیمت جوجه پیش بینی می گردد که جوجه ریزی شهریور در همین محدوده باشد.

علی ابراهیمی با بیان اینکه آمار رسمی در مورد سرانه مصرف نداریم اضافه نمود: با توجه به اندازه جوجه ریزی و فراوری برآورد می گردد که ماهانه 200 تا 210 هزارتن گوشت مرغ در کشور مصرف گردد.

وی ادامه داد: در شرایطی که اندازه جوجه ریزی کمتر از 200 هزارتن باشد، بازار مرغ دچار نوسان می گردد چراکه با افزایش گوشت قرمز، مرغ جزء پروتئین های پرمصرف محسوب می گردد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه ظرفیت فراوری طیور گوشتی بالای 3 میلیون تن است، گفت: بنابر آمار پتانسیل سالانه فراوری صنعت مرغ 3 تا 3 میلیون و 200 هزارتن است که با این وجود اعتقادی به واردات مرغ ندارم چراکه پتانسیل صادرات در کشور وجود دارد.

احتیاجی به واردات گوشت مرغ نداریم

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون راه چاره تنظیم بازار مرغ را حذف قیمت گذاری دستوری و عدم دخالت در بازار اعلام کرد و گفت: دولت با حذف قیمت گذاری دستوری، واگذاری امور به بخش خصوصی و تشدید نظارت ها می تواند بازار را به تعادل برساند.

به گفته ارسلان قاسمی دولت با حمایت از دهک های کم عایدی همانند کالابرگ می تواند قدرت خرید آنها را افزایش دهد و به رغم آنکه راه چارههای حمایتی در قانون آمده، اما بدرستی اجرا نمی گردد.

وی با بیان اینکه احتیاجی به واردات گوشت مرغ نداریم اعلام کرد: با تامین به موقع نهاده های دامی، پتانسیل تامین 100 درصد احتیاج کشور در داخل وجود دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ادامه داد: بنابر آمار ظرفیت فراوری صنعت مرغداری بیش از 3 میلیون تن است که با احتساب مصرف 2 تا 2 میلیون و 100 هزارتن مرغ در داخل، امکان صادرات یک میلیون تن مرغ وجود دارد که متاسفانه به سبب نبود تدابیر و برنامه بدنبال واردات هستیم.

جوجه ریزی ماهانه 130 میلیون مرغ جوابگوی احتیاج کشور است

دبیر کانون مرغداران گوشتی گفت: قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده درب مرغداری 55 تا 56 هزارتومان است که براین اساس هرکیلو مرغ گرم با نرخ 72 تا 73 هزارتومان باید عرضه گردد.

به گفته پرویز فروغی علی رغم کاهش قیمت مرغ زنده، مرغ گرم با نرخ 90 تا 100 هزارتومان در بازار عرضه می گردد که این گرانفروشی ارتباطی به مرغدار ندارد.

فروغی ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید مرغ ناشی از گرانی سایر محصولات پروتئینی، جوجه ریزی ماهانه 130 میلیون قطعه جوابگوی احتیاج کشور است.

دبیرکانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی اعلام کرد: اگر دولت دست از قیمت گذاری دستوری بردارد و نهاده دامی مورد احتیاج مرغدار را تامین کند، دیگر شاهد نوسان قیمت در بازار نخواهیم بود.

او با بیان اینکه احتیاجی به واردات مرغ نداریم، اظهار کرد: بنابر آمار تاچندسال پیش هفتمین فراورینماینده مرغ در جهان بودیم که متاسفانه اتخاذ سیاست های نادرست موجب شد که واردنماینده شویم.

با توجه به رتبه ایران در فراوری مرغ و پتانسیل صنعت مرغداری انتظار می رود که مسئولان با اتخاذ سیاست های حمایتی به پایداری فراوری یاری نمایند چراکه واردات مرغ نسخه موقتی برای تنظیم بازار است و استمرار آن می تواند ضربه مهلکی به فراوری و صنعت مرغداری کشور وارد کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 شهریور 1402 بروزرسانی: 11 شهریور 1402 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 72325

به "قیمت مرغ در سراشیبی نهاده شد ، مرغ در بازار کیلویی چند شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت مرغ در سراشیبی نهاده شد ، مرغ در بازار کیلویی چند شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید