چه کسی نخست وزیر لبنان می گردد؟ ، حمایت حزب الله و چهار نخست وزیر پیشین از مصطفی ادیب

به گزارش بلاگ پو، سفیر لبنان در آلمان با حمایت رسمی حزب الله و چهار نخست وزیر پیشین و پشتیبانی سیاستمداران برجسته سنی جدی ترین گزینه تشکیل کابینه در یکی از بحرانی ترین روزهای تاریخ 100 ساله لبنان است.

چه کسی نخست وزیر لبنان می گردد؟ ، حمایت حزب الله و چهار نخست وزیر پیشین از مصطفی ادیب

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، حدود چهار هفته پس از انفجار مهیب بندر بیروت و سه هفته پس از کناره گیری دولت لبنان، میشل عون در آستانه سفر همتای فرانسوی خود با احزاب پرنفوذ مجلس لبنان ملاقات می نماید تا برای انتخاب نخست وزیر جدید به جمع بندی نهایی برسد. گفته می گردد مصطفی ادیب که سفیر لبنان در آلمان است، بیشترین بخت را برای شکل دادن دولت دارد و باید دید رئیس جمهوری لبنان او را برای سمت نخست وزیری معرفی می نماید یا نه.

همزمان، امانوئل مکرون برای دومین بار در کمتر از یک ماه اخیر وارد بیروت می گردد تا احزاب لبنان را برای ایجاد دگرگونی های اساسی در شیوه مملکت داری تحت فشار قرار دهد. رئیس جمهوری فرانسه در سفر پیشین خود که یکی دو روز پس از انفجار بندر بیروت انجام شد، از مشروط بودن یاری های خارجی به لبنان خبر داده بود؛ موضعی که به ویژه در دنیای اسلام با انتقادهای جدی روبرو شد. هر چند بعضی شهروندان لبنانی از سیاست مکرون استقبال کردند.

سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله ابنان در سخنرانی روز یکشنبه خود از همکاری حزب الله با دیگر احزاب لبنانی برای تشکیل یک دولت قوی و کوشش برای سرانجام دادن به خلاء سیاسی در این کشور خبر داده بود. به این ترتیب، به نظر می رسد زمینه برای به قدرت رسیدن ادیب فراهم شده است. او که از 2013 سفیر لبنان در برلین است، دکترای حقوق و علوم سیاسی دارد و در دانشگاه های لبنان و فرانسه درس خوانده است.

مصطفی ادیب در دوران نخست وزیری نجیب میقاتی یکی از مشاور او بود و سال های 2005 و 2006 هم عضو کمیته ای بود که مسئولیت نوشتن قانون جدید انتخابات لبنان را بر عهده داشت. فواد سنیوره که از 2005 تا 2008 نخست وزیر لبنان بود، از دیگر حامیان جدی ادیب برای دست دریافت قدرت است.

انفجار چهارم اوت در بیروت بیش از 190 کشته و شش هزار زخمی داشته و میلیاردها دلار آسیب به زیرساخت ها و ساختمان های مسکونی و دولتی وارد نموده است. بحران های سیاسی و مالی باعث شده ارزش پول ملی لبنان در یک سال اخیر بیش از 80 درصد کاهش و بهای مواد غذایی 140 درصد افزایش یابد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33352

به "چه کسی نخست وزیر لبنان می گردد؟ ، حمایت حزب الله و چهار نخست وزیر پیشین از مصطفی ادیب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی نخست وزیر لبنان می گردد؟ ، حمایت حزب الله و چهار نخست وزیر پیشین از مصطفی ادیب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید